Hij ziet dat als enige oplossing en verwacht dat het alleen gaat werken als het van hogerhand wordt opgelegd. De CAB-regeling voorziet in een reductie van het beschikbare tonnage en neemt een stuk onzekerheid weg bij de ondernemers. ‘We moeten het doen met een beperkt aantal reizen. Nu liggen wij onbevracht, maar je kunt niks doen, want als er een reis is moet ik varen. Ik weet niet hoe lang ik nog stil lig, daarom kan ik mijn verzekering er niet op aanpassen. Als je in de CAB ligt weet je zeker dat je voor een bepaalde tijd stilligt en kan de verzekeringspremie omlaag.’
Moordvrachten
De toekomst ziet er voor zijn gezin onzeker uit, constateert Maarten. ‘Ik weet momenteel niet hoe ik mijn eigen toekomst zie. Ik weet alleen zeker dat mijn schip een maat heeft die door heel Europa kan varen. Dat zij dubbelwandig is, containers kan varen en geschikt is voor constructies. We leven momenteel met de dag. Het spannendste zijn de kwartaalverplichtingen van de bank. Of we daaraan kunnen voldoen, daar leven we echt naartoe.’
De afgelopen jaren werd er in de vrachtvaart goed betaald. De Peggemannen profiteerden daar minder van, omdat zij ervoor kozen een marktaandeel op de Duitse kanalen op te bouwen. Zij namen deze beslissing, omdat Nathan binnenkort naar het internaat Eben Haëzer in Dordrecht gaat. ‘Twee jaar terug had de vrachtvaart moordvrachten. Wij voeren met het oogpunt van de kinderen en het internaat naar de Duitse kanalen met kolen. Van die moordvrachten hebben wij niet geprofiteerd. In het werk dat we op de kanalen deden zijn we sinds augustus vorig jaar niet meer nodig. Dat is zuur.’
Havengeldvrij
De Kamperzand vaart nu naar plaatsen waar zij normaal gesproken niet komt en ligt bij voorkeur stil op havengeldvrije plaatsen als de vluchthaven van ‘s Gravendeel. Als de maximale termijn waarin een schip in de vluchthaven mag liggen is verstreken vertrekt het voor twaalf uur naar het Hollands Diep om daarna weer terug te keren. Onlangs had de Kamperzand een reis naar het voor haar vreemde Veendam. Daarvoor heeft zij een vergunning nodig. ‘Je krijgt een vergunning voor 2,90 meter, maar in de praktijk kun je er tot 2,60 meter varen’, concludeert Maarten.
Maarten begon na de HAVO bij zijn ouders aan boord. Zijn ouders en schoonouders zijn kennissen van elkaar. ‘We deden dezelfde reis. Ik zag Ingeborg en dacht: "Daar moet ik achteraan". De tweelingbroer van Ingeborg voer op de Kooizand en ik ben destijds op dat schip voor mezelf begonnen. Omdat het bij ons niet gebruikelijk is samen te varen voor het trouwen en wij nog geen trouwplannen hadden, heb ik eerst een jaar met Tsjechen gevaren.’
GeMAKkelijk
Het eerste schip werd gelijk omgedoopt in Kamperzand. De moeder van Ingeborg heeft het grootste deel van de naam bedacht. ‘Mijn schoonouders varen op de Burgzand. Ik wilde een naam met zand erin. Mijn schoonmoeder kwam toen met Kampenzand. Dat vond ik niet klinken en maakte er Kamperzand van. Dat bleek echt bestaan te hebben, zag ik op internet. Van de Roggebotsluis langs de kust tot aan de Ramspol, dat was vroeger het Kamperzand.’
Deze Kamperzand kochten ze, omdat er met personeel op gevaren kan worden. Dat is gemakkelijker voor Ingeborg, want zo heeft zij meer tijd voor de kinderen. Beiden noemen het varen met personeel ideaal.
De afmetingen van het schip waren niet de enige reden, vertelt Maarten. ‘Het is een geMAKkelijk schip, waar weinig werk aanzit. Maar eigenlijk werd ik gelijk verliefd op de MaK in de machinekamer, vandaar geMAKkelijk. Ik ben niet veel met de motor bezig, maar we genieten er heel de dag van als we varen. Het geluid en het direct omkeerbare geven een extra dimensie aan het varen.’ (HDJ)
Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Kamperzand. Lengte: 100 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 1950. Europanummer: 2317355. Motor: MaK mu451AK, 1200 pk. Bouwjaar: 1972. Thuishaven: Kampen. Eigenaar: VOF Kamperzand.