Anderhalve eeuw bunkerservice

Mensen zijn gewoontedieren en binnenschippers vormen daar geen uitzondering op. Bunkerbedrijven als Fiwado en Reinplus hebben een tamelijk honkvaste klantenkring en dat geldt ook voor Slurink BV. Als bedrijf waarvan de geschiedenis tot in de negentiende eeuw reikt, kan Slurink bogen op relaties met schippersfamilies die al generaties duren.

Anderhalve eeuw bunkerservice

Die heldere wintermorgen komt het beunschip Sayonara van schipper L.M.A. Schipper uit Oud Alblas langszij bij het bunkerstation van Slurink aan de Zuider-IJdijk in Amsterdam. Schipper Schipper is op vakantie naar Curaçao, maar zijn vervanger, schipper Arie de Borst, respecteert de traditie door de Sayonara bij Slurink te laten bunkeren en niet bij Fiwado, een luttele 150 meter verderop. Vandaag wordt 800 liter smeerolie ingenomen. Daarnaast wordt een aantal brandblusapparaten door matroos Haye Pasman en Slurink-medewerker Jos Wittekamp aan boord getild. De blussers waren gisteren door de Sayonara bij Slurink achtergelaten en nog dezelfde dag met het bestelbusje van het bunkerstation (opschrift: Slurink-Zwaans, altijd in beweging) voor de tweejaarlijkse keuring naar een gespecialiseerd bedrijf in Amsterdam gebracht. ‘Ja, dat is gewoon een stukje service dat erbij hoort’, zegt bedrijfsleider Freddy Sjouken (1949) bescheiden. Begonnen op het bunkerstation in Eefde, werkt hij al veertig jaar bij Slurink, waarvan de laatste tien in Amsterdam. Hij woont ‘op de bak’, dat wil zeggen boven de winkelruimte op het bunkerstation. Ook assistent-bedrijfsleider Jos Wittekamp (1981) woont al vier jaar op de bak.
GeschiedenisHalverwege de negentiende eeuw handelde in Zwartsluis een zekere Pouwel Slurink in scheepstuig. De volgende generaties zetten de zaak voort. In de jaren vijftig van de vorige eeuw kregen de Slurinks hun eerste olieboot. De broers Hans en Herman Slurink namen in Eefde, Deventer en Hengelo oliebedrijven over die de basis vormen van het huidige netwerk van zeven bunkerstations. Vanwege de teruglopende grindvaart op de IJssel werd begin jaren tachtig de aandacht naar de Waal en het ARA-gebied verlegd. In 1985 kon Slurink de bunkerstations van Zwaans in Dordrecht, Gorinchem, Zaltbommel en Amsterdam overnemen, waarna het bedrijf de naam Slurink-Zwaans ging dragen. Gorinchem werd afgestoten en Zaltbommel kreeg een nieuw bunkerstation. Eind jaren tachtig is Hans Slurink uitgetreden. De zaak werd voortgezet door Herman Slurink, die in 2006 zelf uittrad, en zijn zoons Alwin, Bert en Rob. In 1991 werd het netwerk uitgebreid met de aankoop van Verbo BV in Tholen, Hansweert en Vlissingen. In 1992 werd in Amsterdam een nieuw bunkerstation gelegd, dat het oude station van Zwaans verving. De tot dusver laatste toevoeging aan het netwerk vormde de aankoop van het Service Centrum Lobith, waarmee werd ingespeeld op het toenemende belang van grensbunkeringen. Tholen is intussen afgestoten, Eefde afgebrand en het bunkerstation in Deventer naar Zutphen verplaatst en later vervangen door een nagelnieuw exemplaar. In 2006 werden Slurink-Zwaans BV en Verbo BV samengevoegd tot Slurink BV. Maar de zwaan in het bedrijfslogo blijft herinneren aan deze strategische acquisitie.
ImposantMet een pompcapaciteit van honderd liter smeerolie per minuut is de Sayonara in acht minuten klaar. De pompcapaciteit voor gasolie ligt op veertig kuub per uur. De cijfers van het bunkerstation zijn imposant: 1.400.000 liter gasolie, verdeeld over vier tanks. Daarnaast zijn er drie tanks van 7000 liter met verschillende soorten smeerolie van Shell, die tevens de gasolie levert. De relatie tussen Slurink en Shell is niet vergelijkbaar met die tussen een café en een bierbrouwer, want Slurink levert ook producten van andere oliemaatschappijen. De gasolie voor Slurinks bunkerstations wordt van de Shell-raffinaderij in Rotterdam aangevoerd door de ingehuurde tanker Westland van schipper Boonstra. Bij Smits in Capelle aan den IJssel laat Slurink momenteel het Poolse casco van een tanker van 3000 kuub afbouwen, die onder de naam Pouwel S de bunkerstations gaat bevoorraden. Ook staat een nieuwe bunkerboot, de Zwaantje 9, bij Hydromarine in Papendrecht op stapel.Op het bunkerstation in Amsterdam werken zes mensen, waarvan drie als schipper op de bunkerboten, de Zwaantje 5, 6 en 11. De laatste dient als reserveboot. De nieuwste, de in 2006 gebouwde Zwaantje 6, kan 180 kuub gasolie, dertig kuub drinkwater en twintig kuub smeerolie meenemen. Het vaargebied van de bunkerboten reikt tot IJmuiden en op het Amsterdam-Rijnkanaal mag ook tijdens het varen gebunkerd worden.
FiwadoSlurink Amsterdam ligt op een strategische plek en bedient zowel het verkeer tussen Amsterdam en Utrecht als tussen Utrecht en het IJsselmeer. Voorjaar 2008 kwam het bunkerstation van Fiwado, het voormalige Josta, eveneens aan de Zuider-IJdijk liggen. De verhouding is prima. Probleem is alleen dat ze zo dicht naast elkaar liggen dat de koppen van langere schepen, zoals koppelverbanden, bij het bunkeren ongeveer voor de deur van de buurman liggen. Sjouken vertelt dat Fiwado naar een iets zuidelijker gelegen ligplaats wil verhuizen, maar dat de vergunningen nog op zich laten wachten.Is het eigenlijk geen angstig idee om boven 1400 kuub gasolie te wonen? Sjouken zegt er niet wakker van te liggen. ‘Als je een peuk in een emmer diesel gooit, gebeurt er niks.’ Bunkerbootschipper Henk Boon (1956), die op het oude bunkerstation van Zwaans heeft gewoond, vertelt dat hij geen inboedelverzekering kon krijgen. ‘Toen ik vertelde waar ik woonde, hadden ze er geen trek meer in.’ (HHjr)   

Anderhalve eeuw bunkerservice | Schuttevaer.nl

Anderhalve eeuw bunkerservice

Mensen zijn gewoontedieren en binnenschippers vormen daar geen uitzondering op. Bunkerbedrijven als Fiwado en Reinplus hebben een tamelijk honkvaste klantenkring en dat geldt ook voor Slurink BV. Als bedrijf waarvan de geschiedenis tot in de negentiende eeuw reikt, kan Slurink bogen op relaties met schippersfamilies die al generaties duren.

Anderhalve eeuw bunkerservice

Die heldere wintermorgen komt het beunschip Sayonara van schipper L.M.A. Schipper uit Oud Alblas langszij bij het bunkerstation van Slurink aan de Zuider-IJdijk in Amsterdam. Schipper Schipper is op vakantie naar Curaçao, maar zijn vervanger, schipper Arie de Borst, respecteert de traditie door de Sayonara bij Slurink te laten bunkeren en niet bij Fiwado, een luttele 150 meter verderop. Vandaag wordt 800 liter smeerolie ingenomen. Daarnaast wordt een aantal brandblusapparaten door matroos Haye Pasman en Slurink-medewerker Jos Wittekamp aan boord getild. De blussers waren gisteren door de Sayonara bij Slurink achtergelaten en nog dezelfde dag met het bestelbusje van het bunkerstation (opschrift: Slurink-Zwaans, altijd in beweging) voor de tweejaarlijkse keuring naar een gespecialiseerd bedrijf in Amsterdam gebracht. ‘Ja, dat is gewoon een stukje service dat erbij hoort’, zegt bedrijfsleider Freddy Sjouken (1949) bescheiden. Begonnen op het bunkerstation in Eefde, werkt hij al veertig jaar bij Slurink, waarvan de laatste tien in Amsterdam. Hij woont ‘op de bak’, dat wil zeggen boven de winkelruimte op het bunkerstation. Ook assistent-bedrijfsleider Jos Wittekamp (1981) woont al vier jaar op de bak.
GeschiedenisHalverwege de negentiende eeuw handelde in Zwartsluis een zekere Pouwel Slurink in scheepstuig. De volgende generaties zetten de zaak voort. In de jaren vijftig van de vorige eeuw kregen de Slurinks hun eerste olieboot. De broers Hans en Herman Slurink namen in Eefde, Deventer en Hengelo oliebedrijven over die de basis vormen van het huidige netwerk van zeven bunkerstations. Vanwege de teruglopende grindvaart op de IJssel werd begin jaren tachtig de aandacht naar de Waal en het ARA-gebied verlegd. In 1985 kon Slurink de bunkerstations van Zwaans in Dordrecht, Gorinchem, Zaltbommel en Amsterdam overnemen, waarna het bedrijf de naam Slurink-Zwaans ging dragen. Gorinchem werd afgestoten en Zaltbommel kreeg een nieuw bunkerstation. Eind jaren tachtig is Hans Slurink uitgetreden. De zaak werd voortgezet door Herman Slurink, die in 2006 zelf uittrad, en zijn zoons Alwin, Bert en Rob. In 1991 werd het netwerk uitgebreid met de aankoop van Verbo BV in Tholen, Hansweert en Vlissingen. In 1992 werd in Amsterdam een nieuw bunkerstation gelegd, dat het oude station van Zwaans verving. De tot dusver laatste toevoeging aan het netwerk vormde de aankoop van het Service Centrum Lobith, waarmee werd ingespeeld op het toenemende belang van grensbunkeringen. Tholen is intussen afgestoten, Eefde afgebrand en het bunkerstation in Deventer naar Zutphen verplaatst en later vervangen door een nagelnieuw exemplaar. In 2006 werden Slurink-Zwaans BV en Verbo BV samengevoegd tot Slurink BV. Maar de zwaan in het bedrijfslogo blijft herinneren aan deze strategische acquisitie.
ImposantMet een pompcapaciteit van honderd liter smeerolie per minuut is de Sayonara in acht minuten klaar. De pompcapaciteit voor gasolie ligt op veertig kuub per uur. De cijfers van het bunkerstation zijn imposant: 1.400.000 liter gasolie, verdeeld over vier tanks. Daarnaast zijn er drie tanks van 7000 liter met verschillende soorten smeerolie van Shell, die tevens de gasolie levert. De relatie tussen Slurink en Shell is niet vergelijkbaar met die tussen een café en een bierbrouwer, want Slurink levert ook producten van andere oliemaatschappijen. De gasolie voor Slurinks bunkerstations wordt van de Shell-raffinaderij in Rotterdam aangevoerd door de ingehuurde tanker Westland van schipper Boonstra. Bij Smits in Capelle aan den IJssel laat Slurink momenteel het Poolse casco van een tanker van 3000 kuub afbouwen, die onder de naam Pouwel S de bunkerstations gaat bevoorraden. Ook staat een nieuwe bunkerboot, de Zwaantje 9, bij Hydromarine in Papendrecht op stapel.Op het bunkerstation in Amsterdam werken zes mensen, waarvan drie als schipper op de bunkerboten, de Zwaantje 5, 6 en 11. De laatste dient als reserveboot. De nieuwste, de in 2006 gebouwde Zwaantje 6, kan 180 kuub gasolie, dertig kuub drinkwater en twintig kuub smeerolie meenemen. Het vaargebied van de bunkerboten reikt tot IJmuiden en op het Amsterdam-Rijnkanaal mag ook tijdens het varen gebunkerd worden.
FiwadoSlurink Amsterdam ligt op een strategische plek en bedient zowel het verkeer tussen Amsterdam en Utrecht als tussen Utrecht en het IJsselmeer. Voorjaar 2008 kwam het bunkerstation van Fiwado, het voormalige Josta, eveneens aan de Zuider-IJdijk liggen. De verhouding is prima. Probleem is alleen dat ze zo dicht naast elkaar liggen dat de koppen van langere schepen, zoals koppelverbanden, bij het bunkeren ongeveer voor de deur van de buurman liggen. Sjouken vertelt dat Fiwado naar een iets zuidelijker gelegen ligplaats wil verhuizen, maar dat de vergunningen nog op zich laten wachten.Is het eigenlijk geen angstig idee om boven 1400 kuub gasolie te wonen? Sjouken zegt er niet wakker van te liggen. ‘Als je een peuk in een emmer diesel gooit, gebeurt er niks.’ Bunkerbootschipper Henk Boon (1956), die op het oude bunkerstation van Zwaans heeft gewoond, vertelt dat hij geen inboedelverzekering kon krijgen. ‘Toen ik vertelde waar ik woonde, hadden ze er geen trek meer in.’ (HHjr)