‘Mijn indruk is dat de gemeente het net zo lang rekt, totdat er alleen nog maar passagiersschepen mogen liggen. Ergens is het oneerlijk, want de mensen die op de terrassen zitten of aan de kade wonen, vinden het prachtig om naar de schepen te kijken. Maar de schepen mogen dan geen herrie maken’, vertelt Alex.
Behalve het beleid rondom de Waalkade, kan ook de afgang bij sluis Weurt een stuk beter. ‘Eigenlijk zou daar voor de grap eens een wethouder aan boord moeten komen kijken. We hebben een manier gevonden om daar met onze kinderen van boord te gaan. De stuurhut gaat in de containerstand. We leggen de loopplank op het bordes en zo gaan we met de kinderen van boord. Dat kan allemaal veel eenvoudiger en veiliger als ze fatsoenlijke trappen in de muur maken, net als bij de Waalkade.’
Prima personeel
De overstap naar een groter schip is een beslissing waarover ze lang nadachten en twijfelden. ‘We hadden het goed naar onze zin op de vorige Sagittarius en verdienden er goed mee. We hebben ook altijd gezegd dat we niet langer wilden dan 86 meter, omdat we samen wilden blijven varen. Toen Dorethé zwanger was van de tweede hebben we toch de stap gewaagd en zijn met personeel gaan varen. Het bevalt ons erg goed. We hebben nog steeds dezelfde mensen als in het begin’, zegt Alex.
Over het varen met personeel doen de gekste verhalen de ronde. Alex ergert zich daaraan. ‘Je hebt er natuurlijk foute jongens tussen, maar op schepen waar het personeel continu rouleert, kun je ook vraagtekens zetten bij het bedrijf. Het is naar mijn ervaring in elk geval geen reden om niet met personeel te gaan varen.’
Skypen
Alex nam de vorige Sagittarius over van zijn werkgever Willy Verberck. Hij begon er als matroos. Maar na verloop van de tijd vertrok zijn werkgever steeds vaker naar de wal, ook al omdat hij en zijn vrouw hun kinderen niet in een internaat wilden onderbrengen. ‘Ik ben toen eerst als zetschipper op het schip blijven varen, samen met een matroos. Dorethé wilde eerst de HEAO afmaken. Pas toen zeker was dat zij wilde meevaren ben ik zelfstandig ondernemer geworden.’
De kinderen van de Sagittarius gaan in de toekomst wel naar het internaat en Rens begint binnenkort met het kleuterpakket Stappen Langs het Water. Of ze gaan werken met het internetpakket School@home weten ze nog niet, maar internet is in elk geval al lang aan boord. Internet is een grote vooruitgang vindt Dorethé. ‘We Skypen veel met op en oma. Dan gaan we met de kinderen voor de webcam zitten. Bellen via internet met Skype gaat meestal goed tijdens het varen. Voor de webcam moet je wel stilliggen.’
Zonder stress
Het leukste aan het varen is de vrijheid en het eigen baas zijn. En het is geen gestresst leven vindt Dorethé. ‘Nu de kinderen nog aan boord zijn is het heerlijk. Ik hoef niet te stressen ’s morgens om ze op tijd op de crèche te krijgen. Ik ben in veel steden bekend. Als Rens straks naar het internaat gaat zal ons leven planmatiger worden, maar daar groeien we wel in’, voorziet Dorethé.
‘Natuurlijk krabben we ons weleens achter het oor met alle nieuwbouw en vragen we ons af of er genoeg werk blijft. Aan de andere kant vroegen we ons dat tien jaar geleden ook af en het is sindsdien alleen maar beter geworden. Het kan niet allemaal over de weg. Misschien dat er overcapaciteit komt, maar wij hebben de wijsheid niet in pacht en vinden het moeilijk een voorspelling te geven. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in je werk en dat hebben we.’ (HDJ)
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Sagittarius.
Lengte: 110 meter.
Breedte: 10,50 meter.
Diepgang: 3,18 meter.
Tonnage: 2465.
Europanummer: 02329036.
Motor: Caterpillar, 1521 pk.
Bouwjaar: 1999.
Thuishaven: Nijmegen.
Eigenaar: VOF Sagittarius.