‘Als wij geladen in Rotterdam liggen te wachten, weten we niet wanneer we aan de beurt zijn. De enige reden die je aan boord te horen krijgt is dat ze druk bezig zijn een coaster te charteren. Verder laten ze in het ongewisse. Je krijgt voor de tijd dat je ligt, wel overliggeld volgens de Nederlandse wet betaald, maar dat is net genoeg om een matroos te betalen. Die overligregeling mag van mij veranderen, want ambtenaren krijgen ook geen salaris dat in 1994 is vastgelegd’, stelt Wolter.
Minder zwaar
De vader van Wolter wilde graag met personeel gaan varen, omdat dat lichamelijk minder zwaar is, want na de vaaruren hoeft de schipper geen tijd te besteden aan het onderhoud. Dat Wolter’ het schip van zijn ouders overnam was een mooie kans en het had praktische redenen. ‘Deze tonnenmaat wordt niet zo snel verkocht en we wilden dat het schip nog wat opbracht, want zij is goed doorgerepareerd. Ze heeft goede motoren en een nieuw vlak. We hebben toen gekeken naar de overige mogelijkheden en daar rolde dit uit. Voor mij was het een mooie kans. Mijn vriendin wilde graag varen en ik kreeg de mogelijkheid als jonge schipper van 21 met mijn vriendin op een eigen schip te varen. Mijn ouders hebben de Corleon van 105 x 9,50 meter gekocht’, legt Wolter uit.
Huidtherapie
Lisa is van de wal. Ze is bezig haar papieren te halen en wil alles tot schipper hebben. Momenteel volgt ze de matrozenopleiding. Omdat ze geen maritieme vooropleiding heeft vaart de Protection voorlopig met een matroos erbij. De vooropleiding van Lisa zit in een heel andere hoek, want ze deed de HBO-opleiding huidtherapie. ‘Ik heb mijn propedeuse en drie jaar van die opleiding gedaan. Het uiteindelijke werk was geestelijk erg zwaar. Daar kwam ik tijdens mijn stage achter. Ik werkte namelijk met kankerpatiënten en het doel was dat mijn therapie hun kwaliteit van leven verbeterde. Ik vond het erg moeilijk mezelf een houding te geven tegenover mensen van wie je weet en tijdens het masseren voelt dat ze niet lang meer te leven hebben. Ik vond het ook niet leuk dat ik altijd op dezelfde plek werkte. Ik heb een tijdje aan de wal gewerkt en ben toen gaan varen. De vrijheid van het varen spreekt me erg aan. Je hebt lange werkdagen, maar ook veel vrijheid. Aan de wal moet je om 18 uur nog je eten gaan koken. Aan boord eet je tussendoor’, vertelt ze.
Havenlogistiek
Wolter volgde de MBO-opleiding havenlogistiek in Rotterdam. Toen hij daarmee klaar was begon hij aan de dagopleiding MBO-schipper. Hij wilde namelijk eerst een ander beroep leren, voor het geval zijn toekomstige vrouw niet wilde varen. Met de opleiding havenlogistiek kun je bijvoorbeeld bij de douane werken of op een containerterminal. Het stel leerde elkaar kennen via internet. Wolter verhuisde voor zijn opleiding naar het Julia-internaat in Zwijndrecht, want hij woonde op het Sint-Nicolaas-internaat in Nijmegen en die reistijd was te lang. De overstap naar Zwijndrecht had invloed op zijn keuze voor een scheepsnaam. ‘Ik keek enorm op naar al die mooie grote schepen die van Zwijndrecht voeren. Ik vond die Engelse namen als Millennium ook zo mooi. In die tijd begon ik na te denken over een scheepsnaam voor als ik ooit een schip zou hebben. Protection vond ik het mooiste. Het betekent veiligheid en bescherming en ook je veilig voelen op het schip en het is in alle talen goed uit te spreken. Bovendien is het een naam die een tijdje meekan.’
Wolter en Lisa willen vooruit in de binnenvaart. ‘Misschien komt er over een tijdje een ander schip’, zegt Lisa. Ook Wolter ziet zichzelf wel overstappen. ‘Over een tijdje zou ik graag een andere uitdaging aangaan, want eigenlijk vaar ik al heel lang op dit schip. Mijn ouders hebben er tien jaar op gezeten. Het scheelt dat mijn vriendin wil varen. Als zij het niets had gevonden was ik vrije tijd gaan varen of iets met mijn andere diploma gaan doen.’ (HDJ)
Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Protection.
Lengte: 80 meter.
Breedte: 8,20 meter.
Diepgang: 2,66 meter.
Tonnage: 1171.
Europanummer: 2310110.
Motor: 2x 480 pk Caterpillar.
Bouwjaar: 1957.
Thuishaven: Maasbracht.
Eigenaar: VOF Buil-De Beer.