Bow Jubail: roer stond de verkeerde kant op

Een onjuist roercommando heeft geleid tot de aanvaring van de Noorse tanker Bow Jubail met een oliesteiger in de 3e Petroleumhaven. Dat is te lezen in het feitenrelaas van het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) uitvoerde naar de olieramp. De raad adviseert het Havenbedrijf Rotterdam zich beter voor te bereiden op olielekkages en lekkages van andere stoffen. Verder pleiten de onderzoekers er voor dat Nederland bij de IMO het voortouw neemt bij het snel uitfaseren van schepen met enkelwandige bunkertanks.

De olielekkage rondom de Bow Jubail. (Foto Zeehavenpolitie Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bow Jubail: roer stond de verkeerde kant op | Schuttevaer.nl

Bow Jubail: roer stond de verkeerde kant op

Een onjuist roercommando heeft geleid tot de aanvaring van de Noorse tanker Bow Jubail met een oliesteiger in de 3e Petroleumhaven. Dat is te lezen in het feitenrelaas van het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) uitvoerde naar de olieramp. De raad adviseert het Havenbedrijf Rotterdam zich beter voor te bereiden op olielekkages en lekkages van andere stoffen. Verder pleiten de onderzoekers er voor dat Nederland bij de IMO het voortouw neemt bij het snel uitfaseren van schepen met enkelwandige bunkertanks.

Het gat in de romp van de Bow Jubail waaruit de bunkerolie stroomde. (Foto Zeehavenpolitie Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer