De ene antifouling is de andere niet

Voor zoetwater ontwikkelde antifoulings zijn niet allemaal effectief. Dat blijkt uit een drie jaar durende antifouling-test die milieustichting Fair Nature uit Haarlem uitvoerde op de sleepboot Berezina.

De ene antifouling is de andere niet
  • Milieustichting Fair Nature rondt driejarige test af
  • Winnaar in de ramsj na productiestop

Door Hans Heynen
In 2011 werd het onderwaterschip van de voormalige stoomsleper verdeeld in negen testvakken waarop verschillende antifoulings werden aangebracht. Vorige week werd het schip op Scheepswerf Falcon in Alphen aan den Rijn drooggezet om de aangroei op de verschillende antifoulings met elkaar te vergelijken.

De verschillen waren groot. De slechtste antifouling leek eerder als voedingsbodem te hebben gewerkt, terwijl de best presterende na drie jaar nog vrijwel aangroeivrij was.

Het best presteerde Waterways Future van International, een zogenoemde zelfslijpende zachte antifouling. Lago Racing, eveneens van International, kwam het slechtst uit de test. Dit is een harde antifouling, die meer geschikt is voor snelle schepen. Beide zijn biocidevrij maar bevatten, volgens Fair Nature, wel koper als werkzaam bestanddeel.
De op één na beste was de door VossChemie ontwikkelde Haaihuid, een biocide- en kopervrije antifouling op siliconenbasis, waarin minuscule tandachtige deeltjes zijn verwerkt om de structuur van haaienhuid na te bootsen. De op het roer aangebrachte flexibele Haaihuid vertoonde evenmin aangroei, maar was wel op diverse plekken gaan rimpelen, mogelijk door de turbulentie van de schroef.
De nummers 3 tot en met 7, ontliepen elkaar weinig. Dit waren Shogun 036 (biocide en kopervrij) en Eperor 34 (kopervrij) van Seajet, Werdol Kopervrij en Foul Away (beide kopervrij) van Epifanes en Racing van Jotun (koper- en biocidevrij). De hiermee behandelde vlakken waren allemaal redelijk aangroeivrij gebleven.

Op de achtste plaats eindigde Cruising Eco van International (biocide- en kopervrij) met vrij veel aangroei.

Weinig gevaren
Fair Nature
voer tijdens de testperiode weinig met de Berezina. ‘We hebben de afgelopen drie jaar 150 uur gevaren’, zegt eigenaar Ewald Vonk, tevens initiator van Fair Nature. Dat vele stilliggen verklaart deels de zware aangroei op de Lago Racing. Deze gladde antifouling is bovendien ontwikkeld voor snelle schepen, waartoe de Berezina niet kan worden gerekend. Jotun Racing is dat echter ook en groeide veel minder aan.’

Dat Waterways Future onder het voornamelijk stilliggende schip zo goed presteerde, maakt het een geschikte antifouling voor historische slepers en andere klassieke schepen. Die liggen ook vaak lang voor de wal.

Wie de als beste uit de test komende antifouling wil aanschaffen moet wel snel zijn. International Waterways Future is uit productie genomen. Wie er op internet naar zoekt kan het echter nog bij diverse verfleveranciers bestellen, soms zelfs met fikse korting, zoals bij Verf- en Behangwereld, waar de antifouling is afgeprijsd van 48,80 naar 29,50 per liter of bij ‘123verfenbehang’ die het product voor 25 euro per liter aanbied. ‘Goedkoopste verf’ biedt het aan voor 39,26 de liter.

De ene antifouling is de andere niet | Schuttevaer.nl

De ene antifouling is de andere niet

Voor zoetwater ontwikkelde antifoulings zijn niet allemaal effectief. Dat blijkt uit een drie jaar durende antifouling-test die milieustichting Fair Nature uit Haarlem uitvoerde op de sleepboot Berezina.

De ene antifouling is de andere niet
  • Milieustichting Fair Nature rondt driejarige test af
  • Winnaar in de ramsj na productiestop

Door Hans Heynen
In 2011 werd het onderwaterschip van de voormalige stoomsleper verdeeld in negen testvakken waarop verschillende antifoulings werden aangebracht. Vorige week werd het schip op Scheepswerf Falcon in Alphen aan den Rijn drooggezet om de aangroei op de verschillende antifoulings met elkaar te vergelijken.

De verschillen waren groot. De slechtste antifouling leek eerder als voedingsbodem te hebben gewerkt, terwijl de best presterende na drie jaar nog vrijwel aangroeivrij was.

Het best presteerde Waterways Future van International, een zogenoemde zelfslijpende zachte antifouling. Lago Racing, eveneens van International, kwam het slechtst uit de test. Dit is een harde antifouling, die meer geschikt is voor snelle schepen. Beide zijn biocidevrij maar bevatten, volgens Fair Nature, wel koper als werkzaam bestanddeel.
De op één na beste was de door VossChemie ontwikkelde Haaihuid, een biocide- en kopervrije antifouling op siliconenbasis, waarin minuscule tandachtige deeltjes zijn verwerkt om de structuur van haaienhuid na te bootsen. De op het roer aangebrachte flexibele Haaihuid vertoonde evenmin aangroei, maar was wel op diverse plekken gaan rimpelen, mogelijk door de turbulentie van de schroef.
De nummers 3 tot en met 7, ontliepen elkaar weinig. Dit waren Shogun 036 (biocide en kopervrij) en Eperor 34 (kopervrij) van Seajet, Werdol Kopervrij en Foul Away (beide kopervrij) van Epifanes en Racing van Jotun (koper- en biocidevrij). De hiermee behandelde vlakken waren allemaal redelijk aangroeivrij gebleven.

Op de achtste plaats eindigde Cruising Eco van International (biocide- en kopervrij) met vrij veel aangroei.

Weinig gevaren
Fair Nature
voer tijdens de testperiode weinig met de Berezina. ‘We hebben de afgelopen drie jaar 150 uur gevaren’, zegt eigenaar Ewald Vonk, tevens initiator van Fair Nature. Dat vele stilliggen verklaart deels de zware aangroei op de Lago Racing. Deze gladde antifouling is bovendien ontwikkeld voor snelle schepen, waartoe de Berezina niet kan worden gerekend. Jotun Racing is dat echter ook en groeide veel minder aan.’

Dat Waterways Future onder het voornamelijk stilliggende schip zo goed presteerde, maakt het een geschikte antifouling voor historische slepers en andere klassieke schepen. Die liggen ook vaak lang voor de wal.

Wie de als beste uit de test komende antifouling wil aanschaffen moet wel snel zijn. International Waterways Future is uit productie genomen. Wie er op internet naar zoekt kan het echter nog bij diverse verfleveranciers bestellen, soms zelfs met fikse korting, zoals bij Verf- en Behangwereld, waar de antifouling is afgeprijsd van 48,80 naar 29,50 per liter of bij ‘123verfenbehang’ die het product voor 25 euro per liter aanbied. ‘Goedkoopste verf’ biedt het aan voor 39,26 de liter.