‘Kernenergie keert terug in handelsvaart’

Nucleair aangedreven schepen zullen in de toekomst een deel van de op stookolie varende intercontinentale handelsvloot vervangen. Dat voorspelde dr. Hermann Klein, lid van de Raad van Bestuur van Germanischer Lloyd, vorige week op een persbijeenkomst in Londen. ‘Ik ben overtuigd dat we nucleair aangedreven schepen zullen krijgen’, zei Klein.

Kernenergie keert terug

Door Hans Heynen
Ook John Carlton, hoofd maritieme techniek & onderzoek bij Lloyd’s Register, verwacht dat kernenergie in de toekomst vaker zal worden gebruikt in de scheepvaart. Het Britse klassebureau ontwikkelt nieuwe klassenregels waaraan deze schepen straks moeten voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Kernenergie keert terug in handelsvaart’ | Schuttevaer.nl

‘Kernenergie keert terug in handelsvaart’

Nucleair aangedreven schepen zullen in de toekomst een deel van de op stookolie varende intercontinentale handelsvloot vervangen. Dat voorspelde dr. Hermann Klein, lid van de Raad van Bestuur van Germanischer Lloyd, vorige week op een persbijeenkomst in Londen. ‘Ik ben overtuigd dat we nucleair aangedreven schepen zullen krijgen’, zei Klein.

Kernenergie keert terug

Door

Hans Heynen

Ook John Carlton, hoofd maritieme techniek & onderzoek bij Lloyd’s Register, verwacht dat kernenergie in de toekomst vaker zal worden gebruikt in de scheepvaart. Het Britse klassebureau ontwikkelt nieuwe klassenregels waaraan deze schepen straks moeten voldoen.

  • Onder invloed van toenemende druk emissies terug te dringen
  • Lloyd’s Register onderzoekt mogelijkheden sinds 2007

De toenemende druk op de scheepvaart om de emissies te reduceren ziet Klein als belangrijkste drijfveer achter een omschakeling op kernenergie. Klein is bang dat de scheepvaart er anders niet in slaagt om aan de emissie-eisen te voldoen, die in 2020 worden opgelegd. ‘Rond 60% van de huidige vloot is over tien jaar nog steeds operationeel en maar één derde van de wereldvloot zal dan bestaan uit met de laatste technieken uitgeruste tonnage.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer