‘De naam EDR dekte niet meer de lading voor het werk dat we deden’, legt marketingmanager Philippe Trouillard uit aan Schuttevaer. ‘We zijn in 1990 begonnen als Engine Deck Repair (EDR) en voerden reparaties aan de kade uit.’ In 2015 nam EDR de site over van het failliete Antwerp Ship Repair en legde zich toe op dokreparaties.
‘Maar door de bestaande naam wisten veel bedrijven niet dat ze bij ons terecht kunnen voor dokwerken’, verklaart Trouillard de toevoeging Antwerp Shipyard. Vanaf 2015 pompte het miljoenen in de renovatie en verbetering van de infrastructuur in Antwerpen. Zo werd een reparatieloods aangelegd van 14.000 vierkante meter, waarmee het zich met de grootste scheepsherstellers van de Benelux kan meten.
Ook een aantal van de zes dokken werden onder handen genomen en uitgerust om grotere schepen sneller te kunnen behandelen. Naast de grote zeeschepen, wil het bedrijf zich ook voor de binnenvaart als een alternatief presenteren van Rotterdamse spelers als Damen. ‘In onze droogdokken drie en vier hebben wij vorig jaar zo’n 25 binnenvaartschepen ontvangen op een totaal aantal projecten van 170’, aldus de marketingmanager.
Grotere schepen
Hij benadrukt dat EDR Antwerp Shipyard vooral mikt op de grotere binnenvaartschepen van negentig meter of meer. ‘Door de grootte van onze droogdokken zijn de kleinere schepen niet onze specialiteit Daarvoor liggen onze operationele kosten te hoog.’ De werken aan grote binnenvaartschepen lopen uiteen van het vervangen van een schroef, tot machineonderhoud en grotere installaties.
De binnenvaartafdeling binnen EDR Antwerp Shipyard wordt aangevoerd door Rien Lens die ervaring heeft op een baggerschip voer en hierdoor de juiste man is op de juiste plaats. Trouillard: ‘Binnenvaart schippers zijn andere klanten dan bijvoorbeeld de super intendant van een zeevarend schip. Zij zijn nog meer betrokken bij hun boot dat voor hun een huis en spaarpot tegelijk is. Rien Lens heeft daar door zijn ervaring veel feeling voor.’
Scheepsbouw
EDR Antwerp Shipyard durft zelfs voorzichtig te dromen van scheepsbouw in Antwerpen, een activiteit die decennia geleden is verdwenen naar lagelonenlanden als China en Roemenië. Alhoewel het bedrijf beseft dat het prijstechnisch niet kan concurreren met deze landen, ziet het op termijn mogelijkheden voor de gespecialiseerde vloot. ‘Denk bijvoorbeeld aan onderzoeksschepen’, zegt Trouillard.
In de grotere dokken, nummer 5 en 6, worden de grotere zeeschepen behandeld. Daar kunnen schepen tot 312 meter drooggelegd worden. Door deze grootte kunnen deze dokken overigens ook dienen voor onderhoud en reparaties aan meerdere binnenvaartschepen tegelijk, waardoor de relatief hoge kosten van het droogleggen verspreid kunnen worden.
De komende jaren wil EDR Antwerp Shipyard het aantal bootherstellingen flink op te voeren. De markt voor Europese scheepsherstelling wordt geschat op 1,5 à 2 miljard euro. Daarbij is binnenvaart dus één van de speerpunten. ‘Onze ambitie is om in 2025 het aantal behandelde binnenvaartschepen te verdubbelen op jaarbasis.’