Zeesleper Elbe jubileert

De Elbe was ooit één van de sterkste zeeslepers ter wereld en het boegbeeld van Hollands Glorie. Na in 1976 te zijn verkocht, fungeerde de zeesleper eerst als loodsboot en vervolgens als actieschip voor Greenpeace, voordat het uiteindelijk een museumschip werd. Dit jaar kan deze prachtig gelijnde zeesleper haar 60ste verjaardag in puike conditie vieren.

Zeesleper Elbe jubileert

Zestig jaar geleden liep het vlaggenschip van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst uit Rotterdam onder bouwnummer 867 bij de NV J.& K. Smit’s Scheepswerven in Kinderdijk van stapel. De 58 meter lange en 11 meter brede zeesleper was 4000 pk sterk, geleverd door twee zescilinder MAN hoofdmotoren die bij de machinefabriek van J.& K. Smit waren gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeesleper Elbe jubileert | Schuttevaer.nl

Zeesleper Elbe jubileert

De Elbe was ooit één van de sterkste zeeslepers ter wereld en het boegbeeld van Hollands Glorie. Na in 1976 te zijn verkocht, fungeerde de zeesleper eerst als loodsboot en vervolgens als actieschip voor Greenpeace, voordat het uiteindelijk een museumschip werd. Dit jaar kan deze prachtig gelijnde zeesleper haar 60ste verjaardag in puike conditie vieren.

Zeesleper Elbe jubileert

Zestig jaar geleden liep het vlaggenschip van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst uit Rotterdam onder bouwnummer 867 bij de NV J.& K. Smit’s Scheepswerven in Kinderdijk van stapel. De 58 meter lange en 11 meter brede zeesleper was 4000 pk sterk, geleverd door twee zescilinder MAN hoofdmotoren die bij de machinefabriek van J.& K. Smit waren gebouwd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer