Het totale opdrachtvolume bedraagt 2,6 miljard euro, goed voor 36.500 passagiers en 66.000 meter aan ruimte voor (vracht)auto’s. Het gros van de schepen is besteld bij Chinese werven. Uitzondering zijn twee schepen die door de Flensburger Schiffbaugesellschaft worden gebouwd voor Irish Ferries.
De leden van VFF varen behalve op de Noord- en Oostzee ook op de Middellandse Zee en de Ierse Zee. Voor diensten op de Ierse Zee en als charter op de Noordzee laat Stena Lines zes schepen bouwen; DFDS heeft twee 55.000 tons schepen besteld voor de dienst tussen Kiel en Klaipeida in Litouwen. Enkele weken geleden nam het bedrijf de nieuwe catamaran Halunder Jet tussen Hamburg, Cuxhaven en Helgoland in gebruik.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?