BCTN op weg naar emissieloos vervoer

Containerterminaloperator BCTN heeft de route ingezet naar compleet emissieloos vervoer over water. Eind volgend jaar neemt het bedrijf twee dieselelektrisch aangedreven schepen in gebruik. In een later stadium worden die van een accupakket voorzien, waardoor ze helemaal elektrisch kunnen varen.

BCTN op weg naar emissieloos vervoer

Twee elektrisch aangedreven schepen voor Den Bosch

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

BCTN op weg naar emissieloos vervoer | Schuttevaer.nl

BCTN op weg naar emissieloos vervoer

Containerterminaloperator BCTN heeft de route ingezet naar compleet emissieloos vervoer over water. Eind volgend jaar neemt het bedrijf twee dieselelektrisch aangedreven schepen in gebruik. In een later stadium worden die van een accupakket voorzien, waardoor ze helemaal elektrisch kunnen varen.

BCTN op weg naar emissieloos vervoer
  • Twee elektrisch aangedreven schepen voor Den Bosch

  • Scheepsmaat 90 x 11,50 meter afgestemd op sluis Engelen

Door Bart Oosterveld
BCTN kondigde onlangs de komst aan van het eerste schip: de Den Bosch Max 2 met afmetingen van 90 x 11,50 meter. Maar intussen is besloten er twee te laten bouwen. De schepen gaan containers heen en weer varen tussen de BCTN-containerterminal in Den Bosch en de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De maten zijn afgestemd op sluis Engelen (schutlengte van maximaal 92 meter). Deze sluis vormt de toegangspoort tussen de Maas en de Rietveldenhaven in Den Bosch, waar de containerterminal van BCTN is gevestigd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer