Duitse scheepsbouw herstelt zich goed

De Duitse scheepsbouw ontwikkelt zich goed met de Meyer Werft in Papenburg op kop. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond IG Metall Küste. De orderboeken zijn redelijk tot goed gevuld en de werkgelegenheid lijkt weer toe te nemen. Ook nemen de werven meer vast personeel aan in plaats van inleenkrachten.

Duitse scheepsbouw herstelt zich goed

Orderboeken bij specialisten nog goed gevuld, koopvaardij laat het afweten

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duitse scheepsbouw herstelt zich goed | Schuttevaer.nl

Duitse scheepsbouw herstelt zich goed

De Duitse scheepsbouw ontwikkelt zich goed met de Meyer Werft in Papenburg op kop. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond IG Metall Küste. De orderboeken zijn redelijk tot goed gevuld en de werkgelegenheid lijkt weer toe te nemen. Ook nemen de werven meer vast personeel aan in plaats van inleenkrachten.

Duitse scheepsbouw herstelt zich goed
  • Orderboeken bij specialisten nog goed gevuld, koopvaardij laat het afweten

  • Meyer heropent Bouwdok 1

Door Willem de Niet
Volgens het rapport is de meer solide positie van de Duitse scheepsbouw te danken aan de expertise die de Duitsers hebben opgebouwd in het segment speciale schepen, zoals veer- en cruiseschepen. Hoewel in het holst van de crisis sprake was van massaontslagen bij onder meer Thyssen Krupp en Blohm+Voss, is de werkgelegenheid de laatste jaren over het geheel genomen stabiel. De werven boden in 2015 werk aan 15.900 werknemers en in 2016 waren dat er 15.800.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer