Hoekman Shipbuilding: ‘Vissers beginnen inhaalslag reparatie’

Het ontwerp voor een grote innovatieve kotter ligt bij Hoekman Shipbuilding op Urk op de plank. Maar hoewel een nieuwbouwgolf in de visserijsector wordt verwacht, loopt het nog niet storm. Volgens directeur Klaas Albert Hoekman zijn de vissers afwachtend. Wel wordt momenteel door hen een inhaalslag geleverd als het gaat om onderhoud en reparatie.

Hoekman Shipbuilding: ‘Vissers begonnen aan inhaalslag'

Kijkers maar nog geen kopers voor robuuste nieuwbouwkotter

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hoekman Shipbuilding: ‘Vissers beginnen inhaalslag reparatie’ | Schuttevaer.nl

Hoekman Shipbuilding: ‘Vissers beginnen inhaalslag reparatie’

Het ontwerp voor een grote innovatieve kotter ligt bij Hoekman Shipbuilding op Urk op de plank. Maar hoewel een nieuwbouwgolf in de visserijsector wordt verwacht, loopt het nog niet storm. Volgens directeur Klaas Albert Hoekman zijn de vissers afwachtend. Wel wordt momenteel door hen een inhaalslag geleverd als het gaat om onderhoud en reparatie.

Hoekman Shipbuilding: ‘Vissers begonnen aan inhaalslag'
  • Kijkers maar nog geen kopers voor robuuste nieuwbouwkotter

  • ‘Visserij beducht voor politieke ontwikkelingen’

Door Paul Schaap
Het scheepsreparatie- en scheepsnieuwbouwbedrijf op Urk was de afgelopen jaren vooral in het nieuws met de afbouw en inbedrijfstelling van het innovatieve visserijvaartuig MDV-1 Immanuel. Klaas Albert Hoekman zegt hierover: ‘Dit project is in het kader van het Masterplan Duurzame Visserij uitgevoerd. Het heeft zo’n vijf jaar geduurd voordat wij ermee aan de slag konden. Vooral mijn neef en medefirmant Klaas Hoekman heeft er veel tijd en energie ingestoken. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een innovatief concept. Het casco van de MDV-1 is gebouwd bij Padmos in Stellendam, waarna wij de afbouw voor onze rekening hebben genomen. Het vaartuig voldoet aan de verwachtingen. Bijzonder is dat vooral de brandstofkosten de helft of zelfs tweederde lager liggen dan bij conventionele vissersvaartuigen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer