Damen print scheepsschroef

Damen Shipyards laat deze zomer een bronzen schroef voor een van haar Stan Tugs 3D printen. Deze WAAMpeller moet de eerste schroef ter wereld worden die is goedgekeurd door een klassenbureau. De schroef krijgt een diameter van 1,30 meter en weegt 180 kilo. Damen wil hiermee laten zien dat de tijd van experimenteren met 3D-printen voorbij is en dat de 3D-techniek nu al kan worden ingezet in de maritieme industrie.

Damen print scheepsschroef

 ‘Tijd van experimenteren is voorbij’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Damen print scheepsschroef | Schuttevaer.nl

Damen print scheepsschroef

Damen Shipyards laat deze zomer een bronzen schroef voor een van haar Stan Tugs 3D printen. Deze WAAMpeller moet de eerste schroef ter wereld worden die is goedgekeurd door een klassenbureau. De schroef krijgt een diameter van 1,30 meter en weegt 180 kilo. Damen wil hiermee laten zien dat de tijd van experimenteren met 3D-printen voorbij is en dat de 3D-techniek nu al kan worden ingezet in de maritieme industrie.

Damen print scheepsschroef
  •  ‘Tijd van experimenteren is voorbij’

  •  ‘Printtechniek verlaagt scheepsbouwkosten’

Door Erik van Huizen
De naam WAAMpeller slaat op het proces waarmee de schroef wordt geprint, het zogenoemde Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM). Dat gebeurt in het RAMLAB (Rotterdam Additive Manufactoring Laboratorium) van het Innovation Dock op het voormalige RDM-terrein in Rotterdam. De geprinte schroef wordt gemaakt van een bronslegering en is gebaseerd op een ontwerp van Promarin, een van de bedrijven waar Damen in het project mee samenwerkt. Het is de schroef die vrijwel altijd standaard wordt gemonteerd onder de Stan Tug 1606 van de scheepsbouwer. Andere deelnemers in het consortium zijn softwareleverancier Autodesk, voor het ontwerpen van de schroeven op de computer, en Bureau Veritas, het classificatiebureau dat de schroef moet certificeren. Indien Veritas de WAAMpeller goedkeurt, is de schroef het eerste metalen 3D-geprinte maritieme product in de wereld onder klasse.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer