‘Gouwenaar 2 is smart, maar kan nog slimmer’

Semi-autonoom varen is nog maar een voorlopig doel. Nedcargo wil de nieuwe Gouwenaar 2, een hypermodern elektrisch containerbinnenvaartschip, met minder bemanning laten varen en op den duur zelfs met besturing vanaf de wal. ‘Zo hou je de binnenvaart concurrerend.’ Het schip gaat jaarlijks 12.500 containers, ofwel 600 miljoen flesjes bier vervoeren tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam.

'Gouwenaar 2 is smart, maar kan nog slimmer'

‘In 2020 varen we emissieloos’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Gouwenaar 2 is smart, maar kan nog slimmer’ | Schuttevaer.nl

‘Gouwenaar 2 is smart, maar kan nog slimmer’

Semi-autonoom varen is nog maar een voorlopig doel. Nedcargo wil de nieuwe Gouwenaar 2, een hypermodern elektrisch containerbinnenvaartschip, met minder bemanning laten varen en op den duur zelfs met besturing vanaf de wal. ‘Zo hou je de binnenvaart concurrerend.’ Het schip gaat jaarlijks 12.500 containers, ofwel 600 miljoen flesjes bier vervoeren tussen Alphen aan den Rijn en Rotterdam.

'Gouwenaar 2 is smart, maar kan nog slimmer'
  • ‘In 2020 varen we emissieloos’

  • Nedcargo zet in op semi-autonoom varen in de binnenvaart

Door Dirk van der Meulen
Nedcargo heeft in 2016 opdracht gegeven tot bouw van het binnenvaartcontainerschip Gouwenaar  2. Het casco is gebouwd in Servië en komt in april naar Nederland om te worden afgebouwd bij scheepswerf Concordia in Werkendam. Daarbij zullen al de eerste installaties worden ingebouwd die semi-autonoom varen mogelijk maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer