Zo kan de Mahury dicht op de kust vooroeversuppleties uitvoeren, is het schip eventueel inzetbaar op de Waddenzee en is hij ook geschikt voor werkzaamheden in krappere en middelgrote havens.
De nieuwe sleephopper is ontworpen en gebouwd door Royal IHC waar de afgelopen jaren ook drie andere sleephoppers werden gebouwd voor Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging, de Lesse, Amazone en de Albatros. De Mahury is, net als zijn voorganger de Albatros, ontworpen en gebouwd als groen schip en verkreeg net als zijn voorganger een Green Passport. Dit betekent dat de Mahury uitsluitend met de minst milieubelastende materialen is gebouwd en dat het schip voor zijn klasse een zeer bescheiden brandstofverbruik heeft met gereduceerde emissies.
De Mahury, vernoemd naar de Frans-Guyanese rivier Mahury, heeft een beunvolume van 1.840 kuub en behoort daarmee tot het gemiddelde beunvolume van Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging.
Met de ingebruikname van deze dubbelschroevige sleephopperzuiger voegt Baggerbedrijf De Boer-Dutch Dredging een nieuw schip toe aan zijn gespecialiseerde vloot gericht op baggeronderhoud van getijdehavens en vaarwegen wereldwijd.
De nieuwe sleephopperzuiger kwam de afgelopen week al in actie in de Braakmanhaven van Terneuzen waar de eerste onderhoudsbaggerwerkzaamheden succesvol werden uitgevoerd. Na afronding van de baggerwerkzaamheden in de Zeeuwse wateren zal de Mahury enkele havens in Engeland en Schotland op diepte brengen om vervolgens het ruime sop te kiezen over de wereldzeeën. (MdV)