Maersk Integrator komt naar Noordzee

Opnieuw heeft de Keppel FELS-werf in Singapore naar Nederlands ontwerp een reuzenbooreiland opgeleverd aan Maersk Drilling. Het zelfheffende booreiland, Maersk Integrator gedoopt, gaat de komende jaren voor Statoil boorwerk verrichten in het Noorse deel van de Noordzee.

Maersk Integrator komt naar Noordzee

Op de Keppel FELS-werf is de afgelopen jaren hard gewerkt om het Maersk-trio op tijd te kunnen opleveren. Als eerste was vorig jaar april de Maersk Intrepid aan de beurt en in oktober volgde de oplevering van de Maersk Interceptor.

Voor de Maersk Intrepid sloot de Deense boorcontractor een vierjarig chartercontract met Total E&P Norge. Dit eiland ging na de oplevering meteen boren in het Noorse Martin Linge-veld. Voor de Maersk Interceptor werd een chartercontract gesloten voor een periode van vijf jaar met Det Norske Oljeselskap (DNO). De nu opgeleverde Maersk Integrator gaat de komende vier jaar voor Statoil in het Gina Krog-veld aan de slag.

Volgend jaar krijgt Maersk Drilling nog een booreiland van hetzelfde type opgeleverd. Dit wordt niet in Singapore, maar op de Daewoo-werf in Zuid-Korea gebouwd.

Maersk Drilling investeert in totaal 2,6 miljard dollar in de bouw vier nieuwe boorunits. Ze zijn alle vier van het type GustoMSC CJ70XLE en door het Nederlandse ingenieursbureau GustoMSC speciaal ontworpen voor boorwerk onder zware Noordzee-omstandigheden. De boorunits zijn 89 meter lang, 102 meter breed en hebben elk drie 207 meter lange poten. Gewerkt kan worden tot een maximale waterdiepte van 150 meter.

De boorvloot van Maersk Drilling telt momenteel vier boorschepen, vijf halfafzinkbare booreilanden en 15 zelfheffende booreilanden plus nog één in aanbouw. De afgelopen jaren heeft de Deense boorcontractor voor een soortgelijk bedrag ook vier moderne boorschepen laten bouwen, die speciaal zijn ontworpen voor boorwerk in diep water. (PAS)

 

Maersk Integrator komt naar Noordzee | Schuttevaer.nl

Maersk Integrator komt naar Noordzee

Opnieuw heeft de Keppel FELS-werf in Singapore naar Nederlands ontwerp een reuzenbooreiland opgeleverd aan Maersk Drilling. Het zelfheffende booreiland, Maersk Integrator gedoopt, gaat de komende jaren voor Statoil boorwerk verrichten in het Noorse deel van de Noordzee.

Maersk Integrator komt naar Noordzee

Op de Keppel FELS-werf is de afgelopen jaren hard gewerkt om het Maersk-trio op tijd te kunnen opleveren. Als eerste was vorig jaar april de Maersk Intrepid aan de beurt en in oktober volgde de oplevering van de Maersk Interceptor.

Voor de Maersk Intrepid sloot de Deense boorcontractor een vierjarig chartercontract met Total E&P Norge. Dit eiland ging na de oplevering meteen boren in het Noorse Martin Linge-veld. Voor de Maersk Interceptor werd een chartercontract gesloten voor een periode van vijf jaar met Det Norske Oljeselskap (DNO). De nu opgeleverde Maersk Integrator gaat de komende vier jaar voor Statoil in het Gina Krog-veld aan de slag.

Volgend jaar krijgt Maersk Drilling nog een booreiland van hetzelfde type opgeleverd. Dit wordt niet in Singapore, maar op de Daewoo-werf in Zuid-Korea gebouwd.

Maersk Drilling investeert in totaal 2,6 miljard dollar in de bouw vier nieuwe boorunits. Ze zijn alle vier van het type GustoMSC CJ70XLE en door het Nederlandse ingenieursbureau GustoMSC speciaal ontworpen voor boorwerk onder zware Noordzee-omstandigheden. De boorunits zijn 89 meter lang, 102 meter breed en hebben elk drie 207 meter lange poten. Gewerkt kan worden tot een maximale waterdiepte van 150 meter.

De boorvloot van Maersk Drilling telt momenteel vier boorschepen, vijf halfafzinkbare booreilanden en 15 zelfheffende booreilanden plus nog één in aanbouw. De afgelopen jaren heeft de Deense boorcontractor voor een soortgelijk bedrag ook vier moderne boorschepen laten bouwen, die speciaal zijn ontworpen voor boorwerk in diep water. (PAS)