Nh1816 houdt met alles rekening

De reddingboot Nh1816, die vorige week de KNVTS Schip van het Jaar Prijs won, is de van het type SAR 1906. Damen Shipyards ontwikkelde het schip in nauwe samenwerking met de KNRM, De Vries Lentsch en TU Delft.

Nh1816 houdt met alles rekening

Soepel vaargedrag voorkomt fatigue

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nh1816 houdt met alles rekening | Schuttevaer.nl

Nh1816 houdt met alles rekening

De reddingboot Nh1816, die vorige week de KNVTS Schip van het Jaar Prijs won, is de van het type SAR 1906. Damen Shipyards ontwikkelde het schip in nauwe samenwerking met de KNRM, De Vries Lentsch en TU Delft.

Nh1816 houdt met alles rekening
  • Soepel vaargedrag voorkomt fatigue
  • Motoren blijven 30 seconden ondersteboven draaien

Door Hans Heynen
‘Veiligheid en het verminderen van fatigue bij de bemanning waren voor de KNRM de belangrijkste punten’, zegt inspecteur en instructeur Jaap van der Laan van de KNRM. ‘Op de huidige reddingboten meten we tijdens zwaar weer versnellingen van zeven G (zeven maal de zwaartekracht). De bemanning kan dan al vermoeid zijn wanneer de plek van de ramp wordt bereikt. Die versnellingen zijn op dit schip de helft minder.’
Daar draagt vooral de afgevlakte bijlboeg aan bij. Daarnaast houden twee trimflappen bij het hek de boeg laag wanneer hard wordt gevaren en verminderen ze het rollen. Twee, ruim een meter lange, intrekbare vinnen vergroten de koersstabiliteit. Een andere belangrijke verbetering op fatiguegebied is de vermindering van het motorgeluid in het flexibel opgestelde dekhuis.
Verende ‘Jockey Seats’ van Ullman Biscaya, houden de bemanning alert tijdens de vaart. Op de van veiligheidsriemen en rugleuningen voorziene zogenoemde paardenrug-stoelen zit men min of meer schrijlings. ‘Dat dwingt tot een actieve zithouding. Deze schepen moet je actief varen.’ Bijvoorbeeld om brekers voor te blijven of te ontwijken. ‘De golfsnelheid op de Noordzee is maximaal 28 knopen. Deze reddingboot kan snel accelereren en haalt 33 knopen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer