Succes voor Damen PSV 3300 CD

Na de Noorse rederij World Wide Supply heeft ook een aantal andere offshorerederijen besloten het nieuwe type Damen PSV 3300 CD bevoorradingsvaartuig aan te schaffen. De teller staat nu op 10 platformbevoorraders die niet alleen in West-Europese wateren, maar ook offshore Brazilië en West-Afrika worden ingezet. Een kort overzicht.

Succes voor Damen PSV 3300 CD

Zo’n drie jaar geleden presenteerde Damen een nieuw en heel robuust type platformbevoorrader. Een 3300 dwt metend vaartuig van 80 x 16 meter, uitgerust met een relatief schone dieselelektrische voortstuwing en een dynamisch positioneringssysteem. Het kan 1500 ton deklading meenemen en de slanke romp en speciale boegvorm (wave piercing) zorgen voor een goed zeegedrag. Rederij World Wide Supply uit Fosnavaag ging als eerste met dit nieuwe type bevoorrader in zee. In eerste instantie werden vier vaartuigen besteld, later zouden er nog twee volgen. In 2013 werd deze serie in hoog tempo op de Damen-werf in het Roemeense Galati op stapel gezet en afgebouwd.  Achtereenvolgens gingen de World Diamond, World Peridot, World Pearl, World Emerald, World Opal en World Sapphire te water en werden tussen eind juni 2013 en begin maart 2014 opgeleverd. De Noorse eigenaar besteedde het management van de schepen uit bij Remøy Management in Fosnavaag. Toen dit bedrijf met de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras een meerjarig contract wist af te sluiten voor de inzet van vier bevoorraders volgde nog een programma van aanpassingen. De World Emerald en World Opal werden bij Damen Shipyards Den Helder gemodificeerd om aan de eisen van Petrobras te voldoen en de World Peridot en World Sapphire in Harlingen. Daarna vertrok het viertal naar Brazilië. De overige twee, de World Diamond en World Pearl, werden op de spotmarkt op de Noordzee ingezet om daar voor diverse oliemaatschappijen hand- en spandiensten te verrichten.
Nieuwe klanten
Al snel meldde zich een nieuwe klant. Het was Compagnie Maritime Monégasque (CMM) uit Monaco, waarvoor in Galati de CMM Gravity werd gebouwd. Na de doop en oplevering op 17 april ging dit vaartuig vanaf begin juni dit jaar voor een periode van vier jaar voor Petrobras offshore Brazilië aan de slag.
Eind september had de werf in Galati de volgende Damen PSV 3300 CD gereed. Dit was de Lahama, gebouwd voor de Liberiaanse rederij LATC. In de tussentijd had Damen twee nieuwbouworders van de Zwitserse rederij Promar Shipping in de wacht gesleept. De eerste van dit tweetal, de Mamola Reliance, is 4 september in Galati te water gegaan en zal in februari 2015 worden opgeleverd. Op stapel staat nu nog de Mamola Defender, die volgend jaar augustus moet worden opgeleverd. Beide bevoorraders gaan na hun oplevering in West-Afrikaanse wateren aan de slag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Succes voor Damen PSV 3300 CD | Schuttevaer.nl

Succes voor Damen PSV 3300 CD

Na de Noorse rederij World Wide Supply heeft ook een aantal andere offshorerederijen besloten het nieuwe type Damen PSV 3300 CD bevoorradingsvaartuig aan te schaffen. De teller staat nu op 10 platformbevoorraders die niet alleen in West-Europese wateren, maar ook offshore Brazilië en West-Afrika worden ingezet. Een kort overzicht.

Succes voor Damen PSV 3300 CD

Zo’n drie jaar geleden presenteerde Damen een nieuw en heel robuust type platformbevoorrader. Een 3300 dwt metend vaartuig van 80 x 16 meter, uitgerust met een relatief schone dieselelektrische voortstuwing en een dynamisch positioneringssysteem. Het kan 1500 ton deklading meenemen en de slanke romp en speciale boegvorm (wave piercing) zorgen voor een goed zeegedrag. Rederij World Wide Supply uit Fosnavaag ging als eerste met dit nieuwe type bevoorrader in zee. In eerste instantie werden vier vaartuigen besteld, later zouden er nog twee volgen. In 2013 werd deze serie in hoog tempo op de Damen-werf in het Roemeense Galati op stapel gezet en afgebouwd.  Achtereenvolgens gingen de World Diamond, World Peridot, World Pearl, World Emerald, World Opal en World Sapphire te water en werden tussen eind juni 2013 en begin maart 2014 opgeleverd. De Noorse eigenaar besteedde het management van de schepen uit bij Remøy Management in Fosnavaag. Toen dit bedrijf met de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras een meerjarig contract wist af te sluiten voor de inzet van vier bevoorraders volgde nog een programma van aanpassingen. De World Emerald en World Opal werden bij Damen Shipyards Den Helder gemodificeerd om aan de eisen van Petrobras te voldoen en de World Peridot en World Sapphire in Harlingen. Daarna vertrok het viertal naar Brazilië. De overige twee, de World Diamond en World Pearl, werden op de spotmarkt op de Noordzee ingezet om daar voor diverse oliemaatschappijen hand- en spandiensten te verrichten.

Nieuwe klanten

Al snel meldde zich een nieuwe klant. Het was Compagnie Maritime Monégasque (CMM) uit Monaco, waarvoor in Galati de CMM Gravity werd gebouwd. Na de doop en oplevering op 17 april ging dit vaartuig vanaf begin juni dit jaar voor een periode van vier jaar voor Petrobras offshore Brazilië aan de slag.
Eind september had de werf in Galati de volgende Damen PSV 3300 CD gereed. Dit was de Lahama, gebouwd voor de Liberiaanse rederij LATC. In de tussentijd had Damen twee nieuwbouworders van de Zwitserse rederij Promar Shipping in de wacht gesleept. De eerste van dit tweetal, de Mamola Reliance, is 4 september in Galati te water gegaan en zal in februari 2015 worden opgeleverd. Op stapel staat nu nog de Mamola Defender, die volgend jaar augustus moet worden opgeleverd. Beide bevoorraders gaan na hun oplevering in West-Afrikaanse wateren aan de slag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer