De Hoop test eerste hybride FSIV schip

Shipyard De Hoop heeft de proefvaart afgerond met het ms Karina (55 bij 9 meter), de eerste van een serie van zeven nieuw ontworpen hybride Fast Supply Intervention Vessels (FSIV) die De Hoop voor de Mexicaanse offshore-rederij Oceanografia bouwt.

De Hoop test eerste hybride FSIV schip

De twee schroeven van de hybride Karina kunnen diesel direct of diesel elektrisch worden aangedreven. Diesel direct zorgen de twee 3516 Caterpillar hoofdmotoren (2350 kW bij 1800 toeren elk) voor een maximale snelheid van 21,3 knopen.
Bij lage snelheden en tijdens manoeuvreren, wordt de bakboord dieselmotor gebruikt om een generator aan te drijven die via een DC-bus schakelbord twee elektromotoren van stroom voorziet, die via de koppelingen de schroefassen aandrijven. Omdat de stuurboord motor dan stil staat, levert dit in Dynamic Positioning-modus en bij snelheden tot 13 knopen een aantrekkelijke brandstofbesparing op. Bij die snelheid verbruikt het schip nog geen 150 liter per uur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

De Hoop test eerste hybride FSIV schip | Schuttevaer.nl

De Hoop test eerste hybride FSIV schip

Shipyard De Hoop heeft de proefvaart afgerond met het ms Karina (55 bij 9 meter), de eerste van een serie van zeven nieuw ontworpen hybride Fast Supply Intervention Vessels (FSIV) die De Hoop voor de Mexicaanse offshore-rederij Oceanografia bouwt.

De Hoop test eerste hybride FSIV schip

De twee schroeven van de hybride Karina kunnen diesel direct of diesel elektrisch worden aangedreven. Diesel direct zorgen de twee 3516 Caterpillar hoofdmotoren (2350 kW bij 1800 toeren elk) voor een maximale snelheid van 21,3 knopen.
Bij lage snelheden en tijdens manoeuvreren, wordt de bakboord dieselmotor gebruikt om een generator aan te drijven die via een DC-bus schakelbord twee elektromotoren van stroom voorziet, die via de koppelingen de schroefassen aandrijven. Omdat de stuurboord motor dan stil staat, levert dit in Dynamic Positioning-modus en bij snelheden tot 13 knopen een aantrekkelijke brandstofbesparing op. Bij die snelheid verbruikt het schip nog geen 150 liter per uur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer