Bovendien gaat het niet om één zo’n kolos, op verschillende van de werven wordt intussen gewerkt aan een zusterschip van gelijke afmetingen.
De Queen Elizabeth is eerder deze maand gedoopt door de gelijknamige Britse vorstin. Omdat dat plaatshad op de Rosyth-scheepswerven in Schotland gebeurde dat niet met champagne maar met een fles Schotse malt whisky. De ceremonie kwam vijf jaar nadat de kiel was gelegd en bijna drie jaar nadat de eerste sectie de werf van Rosyth was binnengevaren.
De Queen Elizabeth is bepaald prijzig te noemen. Er is tot nu toe 7,75 miljard euro aan uitgegeven, exclusief de vliegtuigen. Dat is, zoals vaak bij dit soort projecten, bijna twee keer zoveel als in 2008 was begroot.
Om zoveel mogelijk Britse werfarbeiders van die investering te laten profiteren, is het werk verdeeld over een reeks voor de marine werkende werven, van Portsmouth langs de zuidkust tot Glasgow in het noorden. De daar gefabriceerde secties zijn vervolgens langs de kust naar Rosyth onder de rook van Edinburgh gevaren om daar te worden geassembleerd. Daar is het werk nu zover gevorderd dat de Queen Elizabeth binnenkort haar eerste proefvaart kan maken. Maar voordat het, met vliegtuigen en al, in de vaart komt is het wel 2020.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?