ADNOC opende begin 2013 een inschrijving voor de opdracht waarvoor een groot aantal werven uit diverse landen offerte uitbracht. Na een prekwalificatieronde bleef een klein groepje over. De Hoop haalde de opdracht uiteindelijk binnen omdat zij, volgens de opdrachtgever, het technisch meest geavanceerde ontwerp tegen concurrerende voorwaarden kon leveren. De opdracht geeft Shipyard De Hoop en de diverse toeleveranciers een enorme impuls.
Het eerste schip moet begin 2015 klaar zijn. De levering van de overige negen schepen wordt daarna evenredig over een kleine anderhalf jaar verdeeld. Het laatste schip moet eind 2016 worden opgeleverd. De productie van de tien schepen wordt verdeeld over de bouwlocaties van De Hoop in Lobith en Foxhol.
Nieuwe evolutie
De 65 meter lange en 15,8 meter brede schepen luiden volgens De Hoop een nieuwe evolutie van het beproefde PSV in. ‘De vaartuigen voldoen aan de zware operationele voorschriften en milieueisen voor het werken in de Arabische Golf.’
De schepen krijgen een dieselelektrische voortstuwing met twee 1250 kW azimuth thrusters in het achterschip en twee 640 kW boegschroeven voor. De rompvorm is onder de waterlijn geoptimaliseerd om de weerstand te verminderen. De operationele snelheid is 13 knopen. De vorm boven de waterlijn is aerodynamisch, wat de belasting van het boordnet in DP-modus aanzienlijk verlaagt.
Elk schip krijgt drie 1600 kW* generatorsets, aangedreven door medium speed diesels, om voortstuwing en overige verbruikers van stroom te voorzien.
Het schip blijft, met één generatorset buiten werking, volledig operationeel. De schepen krijgen een DP2 positioneringsysteem.
De ruime accommodatie op het voorschip biedt plaats aan 28 personen in een- of tweepersoons hutten met eigen badkamer. Verder bestaat de accommodatie onder anderen uit royale kantoren, eetzalen, verblijf- en recreatieruimten, een keuken, een wasserij en opslagruimten. Om Islamitische erediensten en gebeden mogelijk te maken, wordt het dekhuis tevens van een gebedszaal voorzien.
De brug over de volledige breedte van het schip garandeert rondom optimaal zicht en omvat een uitgebreid pakket aan nautisch, navigatie-en communicatieapparatuur. De in de brug geïntegreerde overdekte brugvleugels zijn voorzien van bedieningsconsoles.
De schepen gaan offshore bevoorradingswerk uitvoeren in de offshore olie-en gasvelden van de Verenigde Arabische Emiraten, maar kunnen ook andere offshore-ondersteunende diensten leveren.
Het is niet voor het eerst dat een Nederlandse werf schepen bouwt voor ADNOC.
Damen Shipyards bouwde de afgelopen jaren zeven multifunctionele werkschepen van het type Sea Axe FCS 5009 (50 x 9,20 meter, 427 ton), waaronder de met bluspompen uitgeruste Esnaad 712 en Esnaad 713. (HH )
* In eerdere versie stond er 16000 kW, was een typfout