De clipper moet Oman’s eeuwenoude maritieme traditie benadrukken en zal voor diplomatieke doeleinden worden gebruikt.
De driemaster wordt grotendeels op de Damen-werf in Galati (Roemenië) gebouwd. Een deel van de afbouw en het optuigen gebeurt op de Scheldewerf in Vlissingen. De clipper wordt daar eind 2013 verwacht en krijgt dan drie 50 meter lange aluminium masten. Het schip moet in augustus 2014 klaar zijn en vervangt dan de in 1971 in Schotland gebouwde 52 meter lange houten barkentijn Shabab Oman, het huidige opleidingsschip.
Het nieuwe opleidingsschip krijgt de karakteristieken van een laat 19de eeuwse theeclipper met een traditionele Omaanse uitstraling. Qua constructie en formaat heeft het schip overeenkomsten met de twee eerder door Damen gebouwde clippers Stad Amsterdam en Cisne Branco (76 x 10,50 meter), het trainingsschip van de Braziliaanse marine. ‘Het door ons laten bouwen van moderne zeiltrainingsschepen zou een beetje een trend kunnen worden’, zegt verkoopdirecteur Bram Langeveld van Damen. ‘We zijn erg trots dat het Omaanse ministerie van Defensie ons dit prestigieuze contract gunt.’
De grotendeels door Dykstra Naval Architects ontworpen clipper krijgt een zeiloppervlak van 2700 vierkante meter. (HH)