Moneymaker Malta is functioneel groen

Universe Shipping in Zwijndrecht heeft deze week de nieuwe dubbelwandige type C2.2-tanker Malta (2865 ton) in de vaart genomen. De Malta is volgens Universe Shipping gebouwd met aandacht voor het milieu. ‘Functioneel groen’, noemt Marcel Roth van Universe Shipping de nieuwste tanker.

Moneymaker Malta is functioneel groen

‘De Malta vaart niet op LNG of zo, maar er zitten toch zaken in en op het schip die het beter maken voor het milieu. Zo hebben we aan boord tractiesets met batterijen die ervoor zorgen dat we tijdens het varen geen generatorset nodig hebben. De stroom komt dan van dynamo’s op de hoofdmotor. Ook is alle verlichting op het schip in de vorm van LED met beweging en lichtsensors. Dat scheelt weer elektriciteit. Verder hebben we een vuilwatertank met bacteriën erin. Die zorgen ervoor dat het afvalwater wat overboord gaat schoon is. Net als in de pleziervaart. En de vloerverwarming in de woning werkt op de warmte die van de motor komt. Ook is het brandstofverbruik van de tanker laag te noemen. Met dit alles mag je de Malta toch wel lichtgroen noemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Moneymaker Malta is functioneel groen | Schuttevaer.nl

Moneymaker Malta is functioneel groen

Universe Shipping in Zwijndrecht heeft deze week de nieuwe dubbelwandige type C2.2-tanker Malta (2865 ton) in de vaart genomen. De Malta is volgens Universe Shipping gebouwd met aandacht voor het milieu. ‘Functioneel groen’, noemt Marcel Roth van Universe Shipping de nieuwste tanker.

Moneymaker Malta is functioneel groen

‘De Malta vaart niet op LNG of zo, maar er zitten toch zaken in en op het schip die het beter maken voor het milieu. Zo hebben we aan boord tractiesets met batterijen die ervoor zorgen dat we tijdens het varen geen generatorset nodig hebben. De stroom komt dan van dynamo’s op de hoofdmotor. Ook is alle verlichting op het schip in de vorm van LED met beweging en lichtsensors. Dat scheelt weer elektriciteit. Verder hebben we een vuilwatertank met bacteriën erin. Die zorgen ervoor dat het afvalwater wat overboord gaat schoon is. Net als in de pleziervaart. En de vloerverwarming in de woning werkt op de warmte die van de motor komt. Ook is het brandstofverbruik van de tanker laag te noemen. Met dit alles mag je de Malta toch wel lichtgroen noemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer