Bacteriën veroorzaken turbocorrosie

Ballasttanks, koelwater- en brandblussystemen aan boord van schepen, maar ook dam- en kadewanden, meerpalen en steigers kunnen ten prooi vallen aan een zeer sterk versnelde vorm van corrosie. Een verschijnsel dat volgens ingenieur Ed Reddering, projectleider en corrosiespecialist van TNO Den Helder, wordt beïnvloed door de activiteit van bacteriën. De hieruit voortvloeiende corrosie wordt Microbiologically Influenced Corrosion (MIC) genoemd.

Bacteriën veroorzaken turbocorrosie

Goede bescherming nodig voor tanks, leidingen en stalen damwanden

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bacteriën veroorzaken turbocorrosie | Schuttevaer.nl

Bacteriën veroorzaken turbocorrosie

Ballasttanks, koelwater- en brandblussystemen aan boord van schepen, maar ook dam- en kadewanden, meerpalen en steigers kunnen ten prooi vallen aan een zeer sterk versnelde vorm van corrosie. Een verschijnsel dat volgens ingenieur Ed Reddering, projectleider en corrosiespecialist van TNO Den Helder, wordt beïnvloed door de activiteit van bacteriën. De hieruit voortvloeiende corrosie wordt Microbiologically Influenced Corrosion (MIC) genoemd.

Bacteriën veroorzaken turbocorrosie
  • Goede bescherming nodig voor tanks, leidingen en stalen damwanden
  • ‘Bacteriën hebben een voorkeur voor lasmetaal’

Door Paul Schaap
De TNO-locatie in Den Helder, gevestigd op het schiereiland Harssens, is als onderdeel van het Maritime Material Performance Centre, op twee onderzoeksgebieden actief: corrosie en antifouling. ‘Een speerpunt binnen het vakgebied corrosie is onderzoek naar MIC’, zegt Reddering. ‘Doel is vast te stellen of geconstateerde corrosie het gevolg is van MIC, maar ook welk mechanisme en welke bacteriën dit teweeg hebben gebracht en welke preventiemaatregelen passend zijn. De ervaringen van de afgelopen jaren hebben geleerd dat MIC in toenemende mate een corrosieprobleem vormt in watervoerende systemen aan boord van schepen, zoals in ballasttanks, koelwater- en brandblussystemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer