P.H. Tinnemans & Zn. boort andere markten aan

Diversiteit is het woord dat de laatste tijd van toepassing is op scheepsbouwbedrijf P.H. Tinnemans & Zn. in Maasbracht. Vanwege de crisis in de binnenvaart richt het bedrijf zich nu ook meer op interieurbouw op maat voor zowel schepen als in huizen en op de verkoop van aluminium boten, de Tinn-Silver.

Tinn-Silver

Door Erik van Huizen
P.H. Tinnemans & Zn. is van oorsprong een scheepsreparatiebedrijf, maar heeft in goede tijden ook nieuwe schepen gebouwd. Zo werden diverse duwboten afgeleverd en zo’n drie droge-ladingschepen. De werf heeft volgens woordvoerder Debby Tinnemans nog steeds een vrij internationale klantenkring. ‘Onze klanten komen uit zowel Nederland, Duitsland, België en steeds vaker uit Frankrijk. Ook de Franse schippers blijken ondernemend te zijn en kijken steeds vaker verder dan Frankrijk alleen. Maar de klanten komen ook uit heel Nederland. We hebben nu weer iemand uit Groningen, maar we zien ook weleens Engelsen die met hun jachtjes ons dok aandoen.’
Crisis
Dat het crisis is, is in de haven van de werf te zien. Zo ligt er nog een compleet afgebouwde duwboot waarvoor de koper de financiering niet rondkreeg en een havenduwbootje waarvan de opdracht nog niet helemaal definitief is. ‘Je merkt echt dat de schippers kritischer zijn geworden’, zegt Tinnemans. ‘Schippers vragen bij heel veel bedrijven offertes op en willen ook alles gespecificeerd zien. Ze willen zien waar het geld naartoe gaat, en terecht. En de nieuwbouw is natuurlijk helemaal ingestort. De casco’s liggen in de hoek te wachten op kopers, maar de banken geven geen financiering meer. Ze worden dus niet verkocht. Het is voor ons nu dus even de tijd uitzitten tot er weer betere tijden komen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

P.H. Tinnemans & Zn. boort andere markten aan | Schuttevaer.nl

P.H. Tinnemans & Zn. boort andere markten aan

Diversiteit is het woord dat de laatste tijd van toepassing is op scheepsbouwbedrijf P.H. Tinnemans & Zn. in Maasbracht. Vanwege de crisis in de binnenvaart richt het bedrijf zich nu ook meer op interieurbouw op maat voor zowel schepen als in huizen en op de verkoop van aluminium boten, de Tinn-Silver.

Tinn-Silver

Door Erik van Huizen

P.H. Tinnemans & Zn. is van oorsprong een scheepsreparatiebedrijf, maar heeft in goede tijden ook nieuwe schepen gebouwd. Zo werden diverse duwboten afgeleverd en zo’n drie droge-ladingschepen. De werf heeft volgens woordvoerder Debby Tinnemans nog steeds een vrij internationale klantenkring. ‘Onze klanten komen uit zowel Nederland, Duitsland, België en steeds vaker uit Frankrijk. Ook de Franse schippers blijken ondernemend te zijn en kijken steeds vaker verder dan Frankrijk alleen. Maar de klanten komen ook uit heel Nederland. We hebben nu weer iemand uit Groningen, maar we zien ook weleens Engelsen die met hun jachtjes ons dok aandoen.’

Crisis

Dat het crisis is, is in de haven van de werf te zien. Zo ligt er nog een compleet afgebouwde duwboot waarvoor de koper de financiering niet rondkreeg en een havenduwbootje waarvan de opdracht nog niet helemaal definitief is. ‘Je merkt echt dat de schippers kritischer zijn geworden’, zegt Tinnemans. ‘Schippers vragen bij heel veel bedrijven offertes op en willen ook alles gespecificeerd zien. Ze willen zien waar het geld naartoe gaat, en terecht. En de nieuwbouw is natuurlijk helemaal ingestort. De casco’s liggen in de hoek te wachten op kopers, maar de banken geven geen financiering meer. Ze worden dus niet verkocht. Het is voor ons nu dus even de tijd uitzitten tot er weer betere tijden komen.’

  • Investeringen in woninginrichtingsmarkt en aluminium boten

Maar reparatiewerk blijft er altijd. De werf heeft een dok van 23 x 12,50 meter met een hefvermogen van 250 ton. ‘Daar doen we veel mee. Het dok zit altijd vol. Ondertussen zijn we bezig met de bouw van een nieuw dok, zodat we passagiersschepen, spitsen en duwboten volledig kunnen liften en ook de grotere schepen van 110 meter uit het water krijgen. Verder hebben we via een Europese aanbesteding na de bouwvak een opdracht voor een grote verbouwing van een passagiersschip. Maar we gaan ons ook richten op andere zaken, zoals timmerwerk en aluminium bootjes.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer