Column

Maritime Sisters: nieuwe naam, zelfde faam

Is het gek of niet, om als succesvol bedrijf je naam te veranderen? Je klanten kennen je immers onder die vertrouwde naam. Waarom zou je dan een rebranding overwegen? Nou misschien omdat de wereld is veranderd en je naam misschien niet meer zo relevant is als gedacht.

Deze week houden de Maritime Sisters hun naam, zolang die past.

Tijden veranderen en als bedrijf onderga je door de jaren heen ook verschillende levensfasen. Je wordt zogezegd steeds volwassener. Sommige bedrijven maken deze verandering al vroeg door, wanneer ze ontdekken waar ze écht voor staan. Voor anderen begint dit proces na vele jaren, wanneer hun merk is opgegroeid, of het bedrijf het merk zelfs is ontgroeid. Zo is de identiteit van het bedrijf langzaam veranderd en is als het ware een nieuw jasje nodig. Dat kan een andere maat jas zijn, een andere kleur, of een ander model. Veel bedrijven veranderen tijdens een rebranding hun logo, slogan, ontwerp, motto of zelfs hun merknaam.

Tal van voorbeelden

Maar komt rebranding ook in onze sector voor? Jazeker. Zo mochten wij onlangs de nieuwe naam Reynard, voorheen V&SH Offshore Solutions, onthullen op Wind Europe in Kopenhagen. Ook MF Shipping Group veranderde in 2014 zijn naam. Beide bedrijven deden dit om de naam beter te laten aansluiten bij de fase waarin het bedrijf verkeert en zich sterker te positioneren. Maar beide geven als belangrijkste reden dat de mensen die het bedrijf maken zich positief moeten herkennen in de bedrijfsnaam.

Een andere veelvoorkomende reden voor naamsverandering is een overname of samenwerking. Denk bijvoorbeeld aan de sleepvaartbedrijven, die door de jaren heen zijn geconsolideerd, zoals Iskes Towage & Salvage, dat in 2021 Boluda Offshore werd. Of het beroemde Bureau Wijsmuller, sinds 1906 actief in de sleepvaart en berging. Na overnames en heroprichting in 2011 overgenomen door Maersk onder de naam Svitzer-Wijsmuller en sinds 2007 Svitzer.

Een laatste en misschien wel leukste reden om de bedrijfsnaam aan te passen is het predicaat Koninklijk. Het symboliseert respect, waardering en het vertrouwen van de koning. In de maritieme sector kennen we onder meer Royal IHC en Royal Boskalis die een kroon aan hun logo toevoegden. Ook Van Oord kreeg het predicaat in 2018. Een kroon op het werk, maar ook een zware verantwoordelijkheid. Als je koninklijk bent, verwacht men dat je altijd levert. Je bent namelijk Champions League gaan spelen.

Eigenlijk geldt dit wel voor alle bedrijven die een nieuwe naam introduceren. Er moet een goed verhaal bij zitten en je wordt vervolgens geacht je ernaar te gedragen. Wij zien maritieme bedrijven dit met verve doen en dat maakt ons trots op onze sector, die niet bang is om mee te veranderen.

Lees ook:

Maritime Sisters: Circulariteit: ‘laaghangend fruit’ of niet, essentieel voor een toekomstbestendige sector!

Maritime Sisters: Uit de comfortzone in Bilbao

Maritime Sisters: nieuwe naam, zelfde faam | Schuttevaer.nl
Column

Maritime Sisters: nieuwe naam, zelfde faam

Is het gek of niet, om als succesvol bedrijf je naam te veranderen? Je klanten kennen je immers onder die vertrouwde naam. Waarom zou je dan een rebranding overwegen? Nou misschien omdat de wereld is veranderd en je naam misschien niet meer zo relevant is als gedacht.

Deze week houden de Maritime Sisters hun naam, zolang die past.

Tijden veranderen en als bedrijf onderga je door de jaren heen ook verschillende levensfasen. Je wordt zogezegd steeds volwassener. Sommige bedrijven maken deze verandering al vroeg door, wanneer ze ontdekken waar ze écht voor staan. Voor anderen begint dit proces na vele jaren, wanneer hun merk is opgegroeid, of het bedrijf het merk zelfs is ontgroeid. Zo is de identiteit van het bedrijf langzaam veranderd en is als het ware een nieuw jasje nodig. Dat kan een andere maat jas zijn, een andere kleur, of een ander model. Veel bedrijven veranderen tijdens een rebranding hun logo, slogan, ontwerp, motto of zelfs hun merknaam.

Tal van voorbeelden

Maar komt rebranding ook in onze sector voor? Jazeker. Zo mochten wij onlangs de nieuwe naam Reynard, voorheen V&SH Offshore Solutions, onthullen op Wind Europe in Kopenhagen. Ook MF Shipping Group veranderde in 2014 zijn naam. Beide bedrijven deden dit om de naam beter te laten aansluiten bij de fase waarin het bedrijf verkeert en zich sterker te positioneren. Maar beide geven als belangrijkste reden dat de mensen die het bedrijf maken zich positief moeten herkennen in de bedrijfsnaam.

Een andere veelvoorkomende reden voor naamsverandering is een overname of samenwerking. Denk bijvoorbeeld aan de sleepvaartbedrijven, die door de jaren heen zijn geconsolideerd, zoals Iskes Towage & Salvage, dat in 2021 Boluda Offshore werd. Of het beroemde Bureau Wijsmuller, sinds 1906 actief in de sleepvaart en berging. Na overnames en heroprichting in 2011 overgenomen door Maersk onder de naam Svitzer-Wijsmuller en sinds 2007 Svitzer.

Een laatste en misschien wel leukste reden om de bedrijfsnaam aan te passen is het predicaat Koninklijk. Het symboliseert respect, waardering en het vertrouwen van de koning. In de maritieme sector kennen we onder meer Royal IHC en Royal Boskalis die een kroon aan hun logo toevoegden. Ook Van Oord kreeg het predicaat in 2018. Een kroon op het werk, maar ook een zware verantwoordelijkheid. Als je koninklijk bent, verwacht men dat je altijd levert. Je bent namelijk Champions League gaan spelen.

Eigenlijk geldt dit wel voor alle bedrijven die een nieuwe naam introduceren. Er moet een goed verhaal bij zitten en je wordt vervolgens geacht je ernaar te gedragen. Wij zien maritieme bedrijven dit met verve doen en dat maakt ons trots op onze sector, die niet bang is om mee te veranderen.

Lees ook:

Maritime Sisters: Circulariteit: ‘laaghangend fruit’ of niet, essentieel voor een toekomstbestendige sector!

Maritime Sisters: Uit de comfortzone in Bilbao