Brandbrieven om ligplaatstekort onder aandacht te brengen

De werkgroep onder leiding van Kantoor Binnenvaart die de ligplaatsproblematiek op de Rijn aan de kaak wil stellen heeft een eerste actieplan gemaakt. Bedoeling is brandbrieven te sturen naar de WSA’s, de CCR en de Duitse verkeersminister.

Brandbrieven om ligplaatstekort onder aandacht te brengen

Daarnaast wordt het Europees parlement benaderd. Ook komt er een brief die de bemanningen naar de WSA’s kunnen e-mailen. Eind dit jaar wordt een themabijeenkomst gehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (2)

  • Ja ja, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Er had al vele jaren eerder aandacht moeten zijn voor ligplaatsentekort. Niet alleen voor de beroepsvaarder, maar ook voor de particuliere varende woonbootbezitters. Ik kan binnen een straal van 60 km nergens mijn 30 meter lange voormalige beroepsvaartschip kwijt, welk als permanente bewoning wordt gebruikt, maar ook zelfs als het enkel voor pleziervaart wordt gebruikt, kun je nergens terecht. Ik ben diverse keren afgewezen, met als reden dat ik particulier ben, en dat het schip niet beroepsmatig gebruikt wordt. Ik was een keer op een grote haven, waar een pier van 150 meter geheel leeg was. Ik vroeg de havenmeester of ik daar een vaste ligplaats kon krijgen. Ja, natuurlijk meneer – plek zat. 30 meter zei u? Dat is correct. En voor welk bedrijf is ’t? Nee, ik ben particulier meneer de havenmeester. O, ja eh… Dat is vervelend meneer, maar eh… Dan mogen we u niet herbergen. Regels van de Rijkswaterstaat. Ja, maar nu ligt er toch niemand? Correct, dit kost alleen maar. Voor ons maakt het niks uit meneer, of we nu van de beroepskant of van een particulier huur ontvangen. Geld is geld. Maar de overheid ziet liever lege plaatsen, dan dat dit soort plekken benut zijn. U heeft een voormalig beroepsvaartschip, dus aan het schip ligt het ook niet. Maar sorry… we kunnen u niet helpen als we de regels niet willen overtreden.

    -Nogmaals dank aan de bureaucratische opperheren!Die snappen het.

    Geplaatst door: Jan op
  • Ook wij zijn erg ontevreden over het ligplaatsen gebeuren in Duitsland.
    Duidelijk wil ik ook onder de aadacht brengen dat het creeren van ligplaatsen in b.v. de Lorely haven werkelijk alles overtreft. Wat hebben ze gedaan. Bordeen geplaatst en de ringen geel geverfd. Bij wat hoger water red je het met de trap , lager wordt het zwemmen of met de bijboot. Vooral in die omgeving is het hopeloos. Is er van de haven Wallersheim dan niet wat te maken?In de invaart is het jaren gelukt om de auto er af te krijgen, rijdt er één gek naar beneden het water in; voor ons is het gelijk gebeurd.M’n broer kon pas ophoepelen van het drinkwatersteiger in de haven Brohl omdat er één manneke een half uurtje wilde kano varen op zondagmiddag. Ieder jaar vaar ik met m’n zwager en kinderen een paar weken samen in de zomer. Vorig jaar zijn we in de stadhaven Wesel een tijd aan het tobben geweest, nu was het Koln Deutz. 2 wrijfhouten en een autoband waren niet vcoldoende om het schip van de muur te houden. Ook over Koln-Niehl zijn we zeer ontevreden. Geef nu eens 500 meter waar je echt mag liggen en er niets wordt gedaan. In de invaart bakboord zijn bijna alle ringen weg. De schepen liggen wel overal maar regelmatig is het getob. Pas zag ik nog in Becken 1 waren ze op zondag aan het laden op een plek waar je zogezegd niemand in de weg lig auto naast het schip. Waar het autosteiger is ( was ) hebben ze het bord weg gehaald , kun je zeker je auto aan de stad er af zetten en 6 km. terug varen taxi bellen om terug bij je auto te komen. Zo kan ik nog uren door gaan, palen in de moezel worden volledig in beslag genomen door de passagiers schepen , waar er vergis je niet jaarlijks heel wat van bij komen.Wij mogen nog geen mannetje aan boord pakken op een K-D steiger.
    Succes er mee, die bewuste zwager vaart de rest van het jaar op het kanaal, en begrijp niet dat ik het nog wil, omdat we nog geen school gaande kinderen hebben gaat het nog.
    m.v.g. J.H.Bernouw m/s?Transient

    Geplaatst door: J.H. Bernouw op

Reageer

Brandbrieven om ligplaatstekort onder aandacht te brengen | Schuttevaer.nl

Brandbrieven om ligplaatstekort onder aandacht te brengen

De werkgroep onder leiding van Kantoor Binnenvaart die de ligplaatsproblematiek op de Rijn aan de kaak wil stellen heeft een eerste actieplan gemaakt. Bedoeling is brandbrieven te sturen naar de WSA’s, de CCR en de Duitse verkeersminister.

Brandbrieven om ligplaatstekort onder aandacht te brengen

Daarnaast wordt het Europees parlement benaderd. Ook komt er een brief die de bemanningen naar de WSA’s kunnen e-mailen. Eind dit jaar wordt een themabijeenkomst gehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (2)

  • Ja ja, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Er had al vele jaren eerder aandacht moeten zijn voor ligplaatsentekort. Niet alleen voor de beroepsvaarder, maar ook voor de particuliere varende woonbootbezitters. Ik kan binnen een straal van 60 km nergens mijn 30 meter lange voormalige beroepsvaartschip kwijt, welk als permanente bewoning wordt gebruikt, maar ook zelfs als het enkel voor pleziervaart wordt gebruikt, kun je nergens terecht. Ik ben diverse keren afgewezen, met als reden dat ik particulier ben, en dat het schip niet beroepsmatig gebruikt wordt. Ik was een keer op een grote haven, waar een pier van 150 meter geheel leeg was. Ik vroeg de havenmeester of ik daar een vaste ligplaats kon krijgen. Ja, natuurlijk meneer – plek zat. 30 meter zei u? Dat is correct. En voor welk bedrijf is ’t? Nee, ik ben particulier meneer de havenmeester. O, ja eh… Dat is vervelend meneer, maar eh… Dan mogen we u niet herbergen. Regels van de Rijkswaterstaat. Ja, maar nu ligt er toch niemand? Correct, dit kost alleen maar. Voor ons maakt het niks uit meneer, of we nu van de beroepskant of van een particulier huur ontvangen. Geld is geld. Maar de overheid ziet liever lege plaatsen, dan dat dit soort plekken benut zijn. U heeft een voormalig beroepsvaartschip, dus aan het schip ligt het ook niet. Maar sorry… we kunnen u niet helpen als we de regels niet willen overtreden.

    -Nogmaals dank aan de bureaucratische opperheren!Die snappen het.

    Geplaatst door: Jan op
  • Ook wij zijn erg ontevreden over het ligplaatsen gebeuren in Duitsland.
    Duidelijk wil ik ook onder de aadacht brengen dat het creeren van ligplaatsen in b.v. de Lorely haven werkelijk alles overtreft. Wat hebben ze gedaan. Bordeen geplaatst en de ringen geel geverfd. Bij wat hoger water red je het met de trap , lager wordt het zwemmen of met de bijboot. Vooral in die omgeving is het hopeloos. Is er van de haven Wallersheim dan niet wat te maken?In de invaart is het jaren gelukt om de auto er af te krijgen, rijdt er één gek naar beneden het water in; voor ons is het gelijk gebeurd.M’n broer kon pas ophoepelen van het drinkwatersteiger in de haven Brohl omdat er één manneke een half uurtje wilde kano varen op zondagmiddag. Ieder jaar vaar ik met m’n zwager en kinderen een paar weken samen in de zomer. Vorig jaar zijn we in de stadhaven Wesel een tijd aan het tobben geweest, nu was het Koln Deutz. 2 wrijfhouten en een autoband waren niet vcoldoende om het schip van de muur te houden. Ook over Koln-Niehl zijn we zeer ontevreden. Geef nu eens 500 meter waar je echt mag liggen en er niets wordt gedaan. In de invaart bakboord zijn bijna alle ringen weg. De schepen liggen wel overal maar regelmatig is het getob. Pas zag ik nog in Becken 1 waren ze op zondag aan het laden op een plek waar je zogezegd niemand in de weg lig auto naast het schip. Waar het autosteiger is ( was ) hebben ze het bord weg gehaald , kun je zeker je auto aan de stad er af zetten en 6 km. terug varen taxi bellen om terug bij je auto te komen. Zo kan ik nog uren door gaan, palen in de moezel worden volledig in beslag genomen door de passagiers schepen , waar er vergis je niet jaarlijks heel wat van bij komen.Wij mogen nog geen mannetje aan boord pakken op een K-D steiger.
    Succes er mee, die bewuste zwager vaart de rest van het jaar op het kanaal, en begrijp niet dat ik het nog wil, omdat we nog geen school gaande kinderen hebben gaat het nog.
    m.v.g. J.H.Bernouw m/s?Transient

    Geplaatst door: J.H. Bernouw op

Reageer