Woordvoerster Jacoline Poldervaart van BP Nederland bevestigt dat alle tankers boven 600 ton, die eigendom zijn, gecharterd worden of worden gecontracteerd door BP, niet ouder mogen zijn dan 35 jaar. ‘We verwachten niet dat dit tot capaciteitsproblemen leidt. De regel geldt wereldwijd en past in BP’s veiligheids- en milieupolitiek. Vanaf 1 januari 2010 mogen tankers niet ouder zijn dan dertig jaar en moeten ze allemaal dubbelwandig zijn.’
Terminaloperator Jos Bollaert van de olieterminal in het Belgische Wandre is een van de operators die een lijst heeft gekregen van BP. De opslagruimte is gedeeltelijk aan BP verhuurd. ‘Er staan schepen op de lijst die al tien jaar voor BP varen’, zegt Bollaert. Ook zijn eigen schip, het mts Ingrid, staat erop. Bollaert betwijfelt of er voldoende vervangende schepen zijn. ‘Gelukkig is het nu hoog water, maar ik denk niet dat we ’t klaar krijgen. BP vaart ook op Lingen en op de Duitse kanalen zie je bijna allemaal oudere schepen. We wachten maar af wat er gaat gebeuren.’
Bollaert vindt het vreemd dat BP voor binnenschepen dezelfde regels hanteert als voor zeeschepen. ‘Een zeetanker kan na 35 jaar breken, maar in de binnenvaart zijn daar geen gevallen van bekend. Op de Rijn vaart goed materiaal, die varen allemaal onder klasse en voldoen aan strenge eisen van EBIS en de grote oliemaatschappijen.’ Bollaert kan op zijn terminal wel oudere tankers inzetten voor transport van olieproducten van en voor andere firma’s. ‘Dat is geen probleem.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?