‘De machteloosheid is groot’, vertelt van der Meulen van Vaart! . ‘Hun schepen zijn in één klap vrijwel niets meer waard en ze hebben geen poot om op te staan. Als de binnenvaart – toch een belangrijke klant – nu eens massaal BP -bunkerhandelaren zou boycotten? Zou dat geen signaal zijn?’
‘Laten de bunkerhandelaren dan maar naar BP gaan om te vragen om compensatie. Het is gewoon maatschappelijk onverantwoord ondernemen, waar de enkelwandige tankers de dupe van zijn. En dat moet je zichtbaar maken. En dan is het jammer maar helaas voor de individuele ondernemers, die daar de dupe van worden.’
Bunkerstationeigenaar Anton van Megen, die BP-brandstoffen levert, vindt de actie misplaatst. ‘Van der Meulen treft daar niet BP mee, maar de particuliere eigenaren van bunkerstations. Buiten Total , eigenaar van Fiwado-Calpam , is er niet één oliemaatschappij eigenaar van bunkerstations. BP heeft geen dubbeltje in mijn bunkerstation zitten en ook niet in andere bunkerstations. Als je dus bunkerstations boycot, tref je de particulieren en niet de oliemaatschappijen. De BP-afdeling waar ik mijn olie inkoop, heeft niets met de enkelwandigenproblematiek van doen. De totale binnenvaart kan beter niet meer bij BP gaan laden, op die manier pak je ze wel.’
Volgens Van Megen is het bovendien flauw alleen BP te boycotten. ‘Shell doet ook mee en Esso ook. Ze willen allemaal de enkelwandige tankers er zo snel mogelijk uitwerken. Het is niet eerlijk BP de zwartepiet te geven. En ik vraag me af waar je dan wel “maatschappelijk verantwoord” zou kunnen bunkeren.’
Van Megen vreest overigens zelf niet veel nadeel van een mogelijke boycot. ‘Ik heb vrijwel geen tankerschippers in mijn klantenkring. Die bestaat voornamelijk uit beunschepen. Maar het kan voor andere collega’s wel nare gevolgen hebben. Jammer en volkomen onterecht.’
Volgens tankvaartondernemer Henk Boender van de enkelwandige Anna Soraya zijn er al langer onafhankelijke schippers van enkelwandige tankers die BP boycotten. ‘De zaak komt heel langzaam in beweging en zo’n oproep helpt.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?