De voorschriften van BP gaan scheepseigenaren aan, maar de bijeenkomst waarin het concern de aangescherpte eisen bekend maakte werd bezocht door circa zeventig bevrachters. Die hoorden de eisen gelaten aan. Het meeste was al langer bekend. ‘Het is knudde voor de enkelwandige tankvaart. BP heeft hiermee de verkoopprijs vastgesteld en dat is de sloopprijs. Dit is ook geen bijdrage aan de kwaliteit, want ondernemers met een enkelwandig schip gaan vanaf nu minimaal onderhoud plegen’, reageert tankvaartondernemer Henk Boender (Anna Soraya). ‘Daarnaast staat BP bol van de voorschriften, maar heeft haar eigen zaken niet op orde. Op het kanaal beschikken ze niet over een gasretour, bovendien laten ze schepen ontgassen. Dat is niet milieuvriendelijk. Wie veel eist, moet ook het goede voorbeeld geven en ervoor betalen. Een schip moet vanaf nu in dertig jaar volledig worden afgeschreven, dan moet er genoeg geld zijn voor nieuwbouw. En de leeftijdseis maakt ombouw van een enkelwandig schip nu ook onmogelijk. Terwijl ombouw de overgang zou kunnen versnellen, omdat niet op machines hoeft te worden gewacht.’
Steef Meeuwisse (RP Basel) zet vraagtekens bij de termijn. ‘Ik heb een enkelwandig schip uit de jaren negentig en ben naar de bijeenkomst over de Scheldehuid geweest. Ik ontkom niet aan een nieuw middenschip. Daarmee mag ik vanaf 2010 nog tien jaar varen. De ingangsdatum is absurd, 2008 is over een jaar. Dat moet minimaal vijf jaar zijn.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?