Voorspan verplicht voor enkelwanders

Opvarige enkelwandige tankschepen die klasse I gevaarlijke stoffen vervoeren (zoals benzine en kerosine) mogen vanaf 1 januari 2006 alleen nog met voorspan door Bazel varen. De verplichting geldt vanaf de Mittlere Rheinbrücke tot aan Birsfelden. Voor enkelwanders die diesel- en gasolie vervoeren geldt de verplichting vooralsnog niet. Er varen nu nog circa drie enkelwandige tankers per dag met benzine of kerosine door de Zwitserse stad.

Volgens in 1986 aangenomen Zwitserse wetgeving zijn op vervoersgebied preventieve maatregelen nodig wanneer de risico’s op een traject te groot zijn. Voor verschillende trajecten op weg en spoor zijn de afgelopen jaren al risicoanalyses gemaakt. Naar aanleiding daarvan mogen treinen met propaangas niet meer overal rijden en zijn op bepaalde trajecten beperkingen opgelegd aan het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Nu is het vervoer over water aan de beurt. ‘De Rheinschifffahrtsdirektion (RSD) Bazel heeft in samenwerking met de autoriteiten van het kanton de afgelopen twee jaar een risicoanalyse gemaakt van het vervoer door de Rijnvaart’, zegt Fritz Hodel van de Revierzentrale Basel. ‘De conclusie is, dat het traject over de Rijn van de Mittlere Rheinbrücke tot Birsfelden te risicovol is vanwege de sterke stromingen, in combinatie met de slechte ankergrond, de lage bruggen, de bochten in de rivier en de grote bevolkingsconcentraties op deze bruggen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voorspan verplicht voor enkelwanders | Schuttevaer.nl

Voorspan verplicht voor enkelwanders

Opvarige enkelwandige tankschepen die klasse I gevaarlijke stoffen vervoeren (zoals benzine en kerosine) mogen vanaf 1 januari 2006 alleen nog met voorspan door Bazel varen. De verplichting geldt vanaf de Mittlere Rheinbrücke tot aan Birsfelden. Voor enkelwanders die diesel- en gasolie vervoeren geldt de verplichting vooralsnog niet. Er varen nu nog circa drie enkelwandige tankers per dag met benzine of kerosine door de Zwitserse stad.

Volgens in 1986 aangenomen Zwitserse wetgeving zijn op vervoersgebied preventieve maatregelen nodig wanneer de risico’s op een traject te groot zijn. Voor verschillende trajecten op weg en spoor zijn de afgelopen jaren al risicoanalyses gemaakt. Naar aanleiding daarvan mogen treinen met propaangas niet meer overal rijden en zijn op bepaalde trajecten beperkingen opgelegd aan het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Nu is het vervoer over water aan de beurt. ‘De Rheinschifffahrtsdirektion (RSD) Bazel heeft in samenwerking met de autoriteiten van het kanton de afgelopen twee jaar een risicoanalyse gemaakt van het vervoer door de Rijnvaart’, zegt Fritz Hodel van de Revierzentrale Basel. ‘De conclusie is, dat het traject over de Rijn van de Mittlere Rheinbrücke tot Birsfelden te risicovol is vanwege de sterke stromingen, in combinatie met de slechte ankergrond, de lage bruggen, de bochten in de rivier en de grote bevolkingsconcentraties op deze bruggen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer