Moeizame overgang naar dubbelwandige tankvaart

JUNI 2006
Met een bouwsnelheid van zestig nieuwe binnentankers per jaar, zou de Rijnvloot in 2018 dubbelwandig kunnen zijn. Dat streven kwam 7 juni naar voren op een ronde-tafelconferentie in Straatsburg, waarvoor de CCR vervoerders, verladers en financiers had uitgenodigd. Dat de vloot dubbelwandig moet worden, lijkt onomstreden. Er wordt ook rekening mee gehouden in het nieuwe ADNR, dat in januari 2009 ingaat. Op de conferentie werd gediscussieerd over de overgangstermijn die daarvoor nodig is.

De omschakeling naar dubbelwandig verloopt waarschijnlijk in fasen. Er zijn stoffen die niet tot 2018 kunnen wachten om dubbelwandig te worden vervoerd. Het is de vraag of grote transportvolumes als gasolie en benzine van de ene op de andere dag kunnen overschakelen. In Duitsland vormen deze stoffen de helft van het totale transportvolume. Weliswaar is dubbelwandig transport voor deze stoffen nog niet verplicht, maar verladers maken nu al wel graag gebruik van dit soort schepen. Het wordt van belang geacht dat de wetgeving aanpasbaar is aan nieuwe omstandigheden, waaronder klimatologische.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Moeizame overgang naar dubbelwandige tankvaart | Schuttevaer.nl

Moeizame overgang naar dubbelwandige tankvaart

JUNI 2006
Met een bouwsnelheid van zestig nieuwe binnentankers per jaar, zou de Rijnvloot in 2018 dubbelwandig kunnen zijn. Dat streven kwam 7 juni naar voren op een ronde-tafelconferentie in Straatsburg, waarvoor de CCR vervoerders, verladers en financiers had uitgenodigd. Dat de vloot dubbelwandig moet worden, lijkt onomstreden. Er wordt ook rekening mee gehouden in het nieuwe ADNR, dat in januari 2009 ingaat. Op de conferentie werd gediscussieerd over de overgangstermijn die daarvoor nodig is.

De omschakeling naar dubbelwandig verloopt waarschijnlijk in fasen. Er zijn stoffen die niet tot 2018 kunnen wachten om dubbelwandig te worden vervoerd. Het is de vraag of grote transportvolumes als gasolie en benzine van de ene op de andere dag kunnen overschakelen. In Duitsland vormen deze stoffen de helft van het totale transportvolume. Weliswaar is dubbelwandig transport voor deze stoffen nog niet verplicht, maar verladers maken nu al wel graag gebruik van dit soort schepen. Het wordt van belang geacht dat de wetgeving aanpasbaar is aan nieuwe omstandigheden, waaronder klimatologische.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer