EU steunt dubbelwandig beleid CCR niet

AUGUSTUS 2006
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) moet de uitfasering van enkelwandige tankers overlaten aan de markt, nu de Europese Unie (EU) heeft gemeld dat ze dit niet gaat opleggen. Marktwerking lijkt niet alleen in het belang van de markt. Aparte regels voor CCR-wateren kunnen volgens Karel Verberght van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) het voortbestaan van de Akte van Mannheim in gevaar brengen.

Volgens Verberght bewijst de sluiting van het BP-olieveld in Alaska, het grootste olieveld van Amerika, dat alle binnentankers nodig blijven. (Overigens heeft BP gemeld, dat het veld op halve kracht kan blijven draaien – red.). ‘Het is sindsdien erg druk in de tankvaart. Omdat een deel van de olieaanvoer van Amerika stilviel, halen de Amerikanen nu olie uit Europa. Om die olie naar de zeeschepen te brengen zijn alle binnentankers nodig. De overcapaciteit is in één klap verdwenen. Dat is goed voor de vloot. Iedereen is aan het werk. Als het kalm is hebben we volgens de majors veel tankers niet nodig, maar nu hebben ze de schepen niet meer voor het uitkiezen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EU steunt dubbelwandig beleid CCR niet | Schuttevaer.nl

EU steunt dubbelwandig beleid CCR niet

AUGUSTUS 2006
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) moet de uitfasering van enkelwandige tankers overlaten aan de markt, nu de Europese Unie (EU) heeft gemeld dat ze dit niet gaat opleggen. Marktwerking lijkt niet alleen in het belang van de markt. Aparte regels voor CCR-wateren kunnen volgens Karel Verberght van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) het voortbestaan van de Akte van Mannheim in gevaar brengen.

Volgens Verberght bewijst de sluiting van het BP-olieveld in Alaska, het grootste olieveld van Amerika, dat alle binnentankers nodig blijven. (Overigens heeft BP gemeld, dat het veld op halve kracht kan blijven draaien – red.). ‘Het is sindsdien erg druk in de tankvaart. Omdat een deel van de olieaanvoer van Amerika stilviel, halen de Amerikanen nu olie uit Europa. Om die olie naar de zeeschepen te brengen zijn alle binnentankers nodig. De overcapaciteit is in één klap verdwenen. Dat is goed voor de vloot. Iedereen is aan het werk. Als het kalm is hebben we volgens de majors veel tankers niet nodig, maar nu hebben ze de schepen niet meer voor het uitkiezen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer