Vakbonden hopen op doorbetaalde schaft

De werknemers in de binnenvaart moeten hun uur schafttijd krijgen doorbetaald. Nu is in de cao vastgelegd dat van de negen tot twaalf uur van een reguliere werkdag er één onbetaald is. De werkgevers willen dit in de nieuwe cao zo houden. Onterecht vinden de vakbonden, want de werknemers werken gewoon door in dat uurtje. Wat hen betreft is de doorbetaling één van de verbeteringen die de nieuwe vereenvoudigde cao zou moeten bevatten.

Vakbonden hopen op doorbetaalde schaft

De verbeteringen die de vakbonden CNV  en NautilusNL  in de cao willen doorvoeren, maakten ze maandag bekend op de ledenvergadering in Rotterdam. Negen vakbondsleden hoorden het verhaal van Robbim Heins (CNV) en Rob Pauptit (NautilusNL) aan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vakbonden hopen op doorbetaalde schaft | Schuttevaer.nl

Vakbonden hopen op doorbetaalde schaft

De werknemers in de binnenvaart moeten hun uur schafttijd krijgen doorbetaald. Nu is in de cao vastgelegd dat van de negen tot twaalf uur van een reguliere werkdag er één onbetaald is. De werkgevers willen dit in de nieuwe cao zo houden. Onterecht vinden de vakbonden, want de werknemers werken gewoon door in dat uurtje. Wat hen betreft is de doorbetaling één van de verbeteringen die de nieuwe vereenvoudigde cao zou moeten bevatten.

Vakbonden hopen op doorbetaalde schaft

De verbeteringen die de vakbonden CNV  en NautilusNL  in de cao willen doorvoeren, maakten ze maandag bekend op de ledenvergadering in Rotterdam. Negen vakbondsleden hoorden het verhaal van Robbim Heins (CNV) en Rob Pauptit (NautilusNL) aan.

De leden ondersteunden het voorstel diensttijd=arbeidstijd. Volgens Pauptit een voorbeeld van een goede vereenvoudiging van de cao. ‘Het verschil in diensttijd en arbeidstijd is raar. Het is niet zo dat de werknemer in de binnenvaart in dat uurtje niets zit te doen. In het wegvervoer is dat wel zo. Daar zit de vrachtwagenchauffeur al lang niet meer met zijn brood achter het stuur. In de binnenvaart zit de schipper wel vaak met het bord op schoot in de stuurhut. Want het schip vaart wel gewoon door. De schepen varen steeds vaker 24 uur per dag, maar daarvan worden er maar 22 betaald.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer