Opnieuw overleg CAO Binnenvaart

Werkgevers en werknemers in de binnenvaart gaan begin deze maand opnieuw om de tafel om alsnog een CAO-akkoord te bereiken. ‘In de wandelgangen bleek niemand gelukkig zonder CAO’, zegt Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart. ‘Het eerste gesprek wordt er een met de benen op tafel. We vragen ons af wat we nu eigenlijk willen en wat er allemaal sneuvelt als we geen CAO meer hebben.’

Opnieuw overleg CAO Binnenvaart

‘Er zijn in de bedrijfstak grofweg twee kampen’, vertelt Veldman van Kantoor Binnenvaart . ‘De een vindt dat een serieuze bedrijfstak als de binnenvaart een CAO moet hebben. Anderen zeggen dat er toch meestal meer wordt betaald dan het CAO-loon en dat een CAO dus niet nodig is. Maar de vraag blijft of je niet een minimumregeling moet hebben die de zwakkeren beschermt. En dan bedoel ik niet alleen de werknemers, maar ook de werkgevers.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reageer

Opnieuw overleg CAO Binnenvaart | Schuttevaer.nl

Opnieuw overleg CAO Binnenvaart

Werkgevers en werknemers in de binnenvaart gaan begin deze maand opnieuw om de tafel om alsnog een CAO-akkoord te bereiken. ‘In de wandelgangen bleek niemand gelukkig zonder CAO’, zegt Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart. ‘Het eerste gesprek wordt er een met de benen op tafel. We vragen ons af wat we nu eigenlijk willen en wat er allemaal sneuvelt als we geen CAO meer hebben.’

Opnieuw overleg CAO Binnenvaart

‘Er zijn in de bedrijfstak grofweg twee kampen’, vertelt Veldman van Kantoor Binnenvaart . ‘De een vindt dat een serieuze bedrijfstak als de binnenvaart een CAO moet hebben. Anderen zeggen dat er toch meestal meer wordt betaald dan het CAO-loon en dat een CAO dus niet nodig is. Maar de vraag blijft of je niet een minimumregeling moet hebben die de zwakkeren beschermt. En dan bedoel ik niet alleen de werknemers, maar ook de werkgevers.’

Voorzitter Johan Groenewold van Rijn & IJssel  bekritiseerde tijdens de jaarvergadering van zijn vereniging het afblazen van de CAO Binnenvaart. ‘De vakorganisaties maakten bekend dat de werkgevers uitvlagten en dat minstens één vertegenwoordiger zich niet aan de CAO wenste te houden. Ze trokken vervolgens de conclusie dat de werkgevers geen CAO meer wilden. Erg kort door de bocht. Overigens was het soms moeilijk onderhandelen met de nieuwe vakbondsvertegenwoordigers van FNV  en CNV . Ze komen uit de haven en dat is toch echt iets anders dan de binnenvaart. En aan de andere kant riep de vertegenwoordiger van CBOB  en ONS dat er alleen maar meer bedrijfs-CAO’s komen en daar ontheffingen voor worden gevraagd. Zeer merkwaardig. Of hij kende het dossier niet of gooide bewust olie op het vuur.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer