Kielzog

‘Kosten vergroening zijn te hoog voor particulier’

Zijn moeder komt uit een binnenvaartfamilie, maar zelf komt Klaas Wijbenga (1988) van de wal. ‘Toen ik een jaar of 10 was had ik al het idee te gaan varen in de binnenvaart. En altijd met de intentie om voor mezelf te beginnen.’ Klaas volgde een binnenvaartopleiding aan het Nova College in Harlingen, voer op verschillende schepen en kocht in 2014 zijn eerste schip, de 75-meter Charissa. In 2016 kocht hij de 86-meter Angela W en in 2020 zijn huidige schip, de Spirit (110 x 11,45 meter, 3300 ton, 1775 pk Caterpillar).

Klaas Wijbenga, geflankeerd door Ymkje en Christian op de Spirit. ‘Als je passie voor het vak hebt, moet je het zeker doen.’ Foto Heere Heeresma jr Foto Heere Heeresma jr.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Kosten vergroening zijn te hoog voor particulier’ | Schuttevaer.nl
Kielzog

‘Kosten vergroening zijn te hoog voor particulier’

Zijn moeder komt uit een binnenvaartfamilie, maar zelf komt Klaas Wijbenga (1988) van de wal. ‘Toen ik een jaar of 10 was had ik al het idee te gaan varen in de binnenvaart. En altijd met de intentie om voor mezelf te beginnen.’ Klaas volgde een binnenvaartopleiding aan het Nova College in Harlingen, voer op verschillende schepen en kocht in 2014 zijn eerste schip, de 75-meter Charissa. In 2016 kocht hij de 86-meter Angela W en in 2020 zijn huidige schip, de Spirit (110 x 11,45 meter, 3300 ton, 1775 pk Caterpillar).

Klaas Wijbenga, geflankeerd door Ymkje en Christian op de Spirit. ‘Als je passie voor het vak hebt, moet je het zeker doen.’ Foto Heere Heeresma jr.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer