Kanalenconferentie in Groningen heeft nog kwart miljoen euro nodig

De World Canals Conference 2011 wordt van 19 tot en met 23 september volgend jaar in Groningen gehouden. Centraal thema vormen de vaarwegen in Noord-Nederland. De financiering vertoont nog een gat van 225.000 euro. ‘Voor de zomer van 2010 moet voldoende duidelijk zijn of het congres doorgaat’, stelt initiatiefnemer en projectleider JanPieter Janse.

In de WCC spreken jaarlijks gouvernementele, technische, commerciële en toeristische organisaties over binnenlandse waterwegen. De WCC is onderdeel van Inland Waterways International (IWI), dat wereldwijd het behoud, gebruik, ontwikkeling en duurzaam beheer van waterwegen stimuleert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kanalenconferentie in Groningen heeft nog kwart miljoen euro nodig | Schuttevaer.nl

Kanalenconferentie in Groningen heeft nog kwart miljoen euro nodig

De World Canals Conference 2011 wordt van 19 tot en met 23 september volgend jaar in Groningen gehouden. Centraal thema vormen de vaarwegen in Noord-Nederland. De financiering vertoont nog een gat van 225.000 euro. ‘Voor de zomer van 2010 moet voldoende duidelijk zijn of het congres doorgaat’, stelt initiatiefnemer en projectleider JanPieter Janse.

In de WCC spreken jaarlijks gouvernementele, technische, commerciële en toeristische organisaties over binnenlandse waterwegen. De WCC is onderdeel van Inland Waterways International (IWI), dat wereldwijd het behoud, gebruik, ontwikkeling en duurzaam beheer van waterwegen stimuleert.

  • Internationaal congres krijgt vaarwegen Noord-Nederland als thema
  • Veenkoloniale erfenis in de belangstelling

Dat niet eerder een WCC in Nederland plaatshad is mede gevolg van het ontbreken van een landelijke organisatie met een doelstelling als IWI. ‘Nederland heeft tal van organisaties en overheden die zich bezighouden met deelaspecten, maar samenhang ontbreekt. Er zijn gemalen- en sluizenstichtingen, historische werfjes, verenigingen van charterschippers, belangenorganisaties voor vaarrecreatie en waterschappen, maar zij trekken zelden samen op. Een internationale kanalenconferentie kan daarbij wellicht helpen’, denkt Janse.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer