Nieuwe wachtplaatsen voor binnentankvaart in Afrikahaven

Haven Amsterdam heeft nieuwe wachtplaatsen voor binnenvaarttankers (blauwe kegel) gerealiseerd in de monding van de Afrikahaven. Het verdwijnen van bestaande kegelwachtplaatsen, het vestigen van nieuwe- of het uitbreiden van bestaande terminals, maakte deze aanleg volgens het havenbedrijf noodzakelijk. Daarnaast was er al langer behoefte aan een tweede coasterwachtplaats in de omgeving van de Amerikahaven, naast de al bestaande in de Minervahaven.

Nieuwe wachtplaatsen voor binnentankvaart in Afrikahaven

Het werk, dat van november 2017 tot februari 2019 duurde, omvatte het ontgraven van vijf hectare grond en de verlegging van een waterkering (dijk) over een lengte van 200 meter. Hierdoor konden er 18 ligplaatsen worden gemaakt voor binnenvaartschepen tot 135 meter lengte. Met drie afmeersteigers en bijbehorende afmeerpalen, en de aanleg van een betonnen steiger die gaat fungeren als auto-afzetplaats en coasterwachtplaats. Ook komt er op de steiger een watertappunt zodat schepen drinkwater kunnen tanken en een afvalstraat zodat ze hun huisvuil voor verwerking kunnen aanbieden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe wachtplaatsen voor binnentankvaart in Afrikahaven | Schuttevaer.nl

Nieuwe wachtplaatsen voor binnentankvaart in Afrikahaven

Haven Amsterdam heeft nieuwe wachtplaatsen voor binnenvaarttankers (blauwe kegel) gerealiseerd in de monding van de Afrikahaven. Het verdwijnen van bestaande kegelwachtplaatsen, het vestigen van nieuwe- of het uitbreiden van bestaande terminals, maakte deze aanleg volgens het havenbedrijf noodzakelijk. Daarnaast was er al langer behoefte aan een tweede coasterwachtplaats in de omgeving van de Amerikahaven, naast de al bestaande in de Minervahaven.

Nieuwe wachtplaatsen voor binnentankvaart in Afrikahaven

Het werk, dat van november 2017 tot februari 2019 duurde, omvatte het ontgraven van vijf hectare grond en de verlegging van een waterkering (dijk) over een lengte van 200 meter. Hierdoor konden er 18 ligplaatsen worden gemaakt voor binnenvaartschepen tot 135 meter lengte. Met drie afmeersteigers en bijbehorende afmeerpalen, en de aanleg van een betonnen steiger die gaat fungeren als auto-afzetplaats en coasterwachtplaats. Ook komt er op de steiger een watertappunt zodat schepen drinkwater kunnen tanken en een afvalstraat zodat ze hun huisvuil voor verwerking kunnen aanbieden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer