Vervoersinfarct in zeehavens

Er dreigt een infarct in de zeehavens nu de vaart met grote schepen op de Boven-Rijn en zelfs de Midden-Rijn bijna onmogelijk is geworden, als gevolg van de laagste waterstand ooit. Pegel Kaub steeg dinsdag naar 31 (+6), maar zakt eind deze week weer naar 27 cm. Maersk heeft zijn klanten gemeld dat alle containerdiensten naar het achterland voorlopig zijn volgeboekt. ThyssenKrupp kampt met te weinig aanvoer en kondigde aan structureel meer per spoor te gaan vervoeren om zich te verzekeren van voldoende grondstoffen.

Vervoersinfarct in zeehavens

Zwitserland onbereikbaar, te weinig aanvoer Duitse industrie

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vervoersinfarct in zeehavens | Schuttevaer.nl

Vervoersinfarct in zeehavens

Er dreigt een infarct in de zeehavens nu de vaart met grote schepen op de Boven-Rijn en zelfs de Midden-Rijn bijna onmogelijk is geworden, als gevolg van de laagste waterstand ooit. Pegel Kaub steeg dinsdag naar 31 (+6), maar zakt eind deze week weer naar 27 cm. Maersk heeft zijn klanten gemeld dat alle containerdiensten naar het achterland voorlopig zijn volgeboekt. ThyssenKrupp kampt met te weinig aanvoer en kondigde aan structureel meer per spoor te gaan vervoeren om zich te verzekeren van voldoende grondstoffen.

Vervoersinfarct in zeehavens
  • Zwitserland onbereikbaar, te weinig aanvoer Duitse industrie

  • Maersk: vervoer naar achterland loopt spaak

Door Erik van Huizen
De meeste grote schepen hebben zich intussen gedwongen teruggetrokken van de Boven- en Midden-Rijn. ‘We lopen teveel risico op schade in het gebergte’, vertelt een binnenvaartreder met meerdere schepen. Met een van zijn schepen kon hij de afgelopen tijd nog maar ongeveer een zesde meenemen van wat het schip maximaal kan laden. Begin deze week kreeg hij echter toch nog een reis naar Koblenz aangeboden. ‘Kennelijk kan het dus nog uit. Maar we bekijken nu echt van reis naar reis waar we naartoe kunnen. Als het water verder zakt, trekken we ons verder terug.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer