Containerbinnenvaart lijkt steeds meer op Ryanair

De containerbinnenvaart begint steeds meer te lijken op budget-vliegmaatschappij Ryanair. En dat is geen compliment. ‘Je koopt een ticket, maar je hebt eigenlijk helemaal niets’, zei Rogier Spoel van verladersorganisatie Evofenedex onlangs in het Rotterdamse Havendebat. Daar stonden de vertragingen in de Rotterdamse containerhavens op de agenda. Een ‘reverse modal shift’ dreigt.

Containerbinnenvaart lijkt steeds meer op Ryanair

‘Je koopt een ticket, maar je hebt eigenlijk helemaal niets’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containerbinnenvaart lijkt steeds meer op Ryanair | Schuttevaer.nl

Containerbinnenvaart lijkt steeds meer op Ryanair

De containerbinnenvaart begint steeds meer te lijken op budget-vliegmaatschappij Ryanair. En dat is geen compliment. ‘Je koopt een ticket, maar je hebt eigenlijk helemaal niets’, zei Rogier Spoel van verladersorganisatie Evofenedex onlangs in het Rotterdamse Havendebat. Daar stonden de vertragingen in de Rotterdamse containerhavens op de agenda. Een ‘reverse modal shift’ dreigt.

Containerbinnenvaart lijkt steeds meer op Ryanair
  • ‘Je koopt een ticket, maar je hebt eigenlijk helemaal niets’

Door Erik van Huizen
Volgens Spoel is de binnenvaart ‘een fantastisch product’ en kan het een goede toekomst tegemoet gaan, maar hij ziet gebeuren dat de binnenvaart kapot gaat aan congestie in de haven. Diverse expediteurs overwegen containers weer over de weg te vervoeren. Want de keuze voor een modaliteit wordt niet alleen gemaakt op prijs, maar ook op doorlooptijd en betrouwbaarheid. De grootte van deze reverse modal shift verschilt per expediteur, maar volgens beleidsadviseur zeehavenlogistiek Robin van Leijen van Fenex, de Nederlandse organisatie voor expeditie en logistiek, kan dat oplopen tot zo’n 25%. Want de congestie is al lang geen incident meer. ‘Het is een structureel probleem, het systeem lijkt kwetsbaar. Dat vraagt om structurele oplossingen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer