Overslag Zeebrugge daalt licht

De bekendmaking op vrijdag 12 januari van de trafiekcijfers 2017 van de haven van Zeebrugge leverde geen grote koppen op: de goederenoverslag is nagenoeg gelijk gebleven aan 2016. Er was een lichte terugval, die werd toegeschreven aan een daling van de invoer van LPG, terwijl de Brexit al zijn schaduw vooruit werpt op de autotrafieken naar het Verenigd Koninkrijk.

In de marge daarentegen werden verklaringen afgelegd die wel vette koppen opleverden zoals ‘Zeebrugge flirt met Antwerpen’ en ‘Zeebrugge zet de poort wijd open’ of ‘Antwerpen en Zeebrugge besnuffelen elkaar opnieuw’. Nu zijn die vrijages een constante in de geschiedenis van de Vlaamse havens, maar de partijen geraakten nog nooit tot bij de notaris en de pastoor. Er hangt nu ook zeker geen fusie in de lucht, hoewel ‘Antwerpen-Zeevlakte’ wel de droom is van ceo Fernand Huts van Katoen Natie in Antwerpen. Er werd echter klip en klaar gezegd dat de leegstaande terminals in Zeebrugge geen optie zijn om de container-congestie in Antwerpen op te lossen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Overslag Zeebrugge daalt licht | Schuttevaer.nl

Overslag Zeebrugge daalt licht

De bekendmaking op vrijdag 12 januari van de trafiekcijfers 2017 van de haven van Zeebrugge leverde geen grote koppen op: de goederenoverslag is nagenoeg gelijk gebleven aan 2016. Er was een lichte terugval, die werd toegeschreven aan een daling van de invoer van LPG, terwijl de Brexit al zijn schaduw vooruit werpt op de autotrafieken naar het Verenigd Koninkrijk.

In de marge daarentegen werden verklaringen afgelegd die wel vette koppen opleverden zoals ‘Zeebrugge flirt met Antwerpen’ en ‘Zeebrugge zet de poort wijd open’ of ‘Antwerpen en Zeebrugge besnuffelen elkaar opnieuw’. Nu zijn die vrijages een constante in de geschiedenis van de Vlaamse havens, maar de partijen geraakten nog nooit tot bij de notaris en de pastoor. Er hangt nu ook zeker geen fusie in de lucht, hoewel ‘Antwerpen-Zeevlakte’ wel de droom is van ceo Fernand Huts van Katoen Natie in Antwerpen. Er werd echter klip en klaar gezegd dat de leegstaande terminals in Zeebrugge geen optie zijn om de container-congestie in Antwerpen op te lossen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer