‘Alle ruimte aan de binnenvaart’

Voor zijn Videodossier IJ-brug op Schuttevaer.nl maakte Heere Heeresma jr. onlangs interviews met René Kouwenberg, directeur van de Passenger Terminal Amsterdam, en de bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel, gespecialiseerd in logistiek. Beiden vinden een brug over het IJ minder wenselijk voor de Amsterdamse haven.

IJ-brug nautisch risico, aldus directeur Passenger Terminal Amsterdam

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Alle ruimte aan de binnenvaart’ | Schuttevaer.nl

‘Alle ruimte aan de binnenvaart’

Voor zijn Videodossier IJ-brug op Schuttevaer.nl maakte Heere Heeresma jr. onlangs interviews met René Kouwenberg, directeur van de Passenger Terminal Amsterdam, en de bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel, gespecialiseerd in logistiek. Beiden vinden een brug over het IJ minder wenselijk voor de Amsterdamse haven.

  • IJ-brug nautisch risico, aldus directeur Passenger Terminal Amsterdam

  • ‘Brug zal helft van de dag open staan’

Door Heere Heeresma jr.
Door de groei van Amsterdam-Noord neemt het aantal voetgangers en fietsers op de ponten over het IJ zienderogen toe. Daarom heeft de gemeente Amsterdam een ‘definitief voorkeursbesluit’ genomen om fiets- en voetgangersbruggen over het IJ te bouwen. De gemeente denkt vooralsnog aan een doorvaarhoogte van 9,40 meter. Gevraagd wat zijn grootste bezwaar tegen zulke bruggen is, antwoordt Walther Ploos van Amstel, dat de Amsterdamse haven geweldig belangrijk is voor de regionale economie. ‘80.000 banen, zeven miljard euro toegevoegde waarde. Je wilt dat die haven een ongestoorde verbinding heeft met het achterland. De haven heeft een veel grotere betekenis dan alleen voor Amsterdam. Die is ook belangrijk voor heel Nederland en voor Duitsland. Wat je niet wilt is, dat er straks bruggen zijn waar schepen niet onderdoor kunnen of vertraagd raken. Of dat misschien wel de veiligheid in het geding komt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer