Minister Schultz: ‘Teleurstellend als bedrijven naar de weg gaan’

Demissionair minister Schulz van Infrastructuur en Milieu vindt het vanuit maatschappelijk oogpunt teleurstellend als bedrijven overwegen over de weg te gaan vervoeren vanwege vertragingen bij de afhandeling van de containerbinnenvaart in Rotterdam. Schultz antwoordt dat op vragen van Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA).

Volgens verladersorganisatie Evofenedex  overweegt 70% van de binnenvaartverladers hun goederen weer met een truck te laten vervoeren. De minister vindt dat de bedrijven zelf moeten bepalen hoe zij hun goederen vervoeren, maar ze wijst wel op het maatschappij belang om dat juist meer per schip te doen. ‘Enerzijds doen we dat vanuit het perspectief van duurzaamheid, anderzijds om de druk op het gebruik van de weg te verminderen. Op de vaarwegen is nog voldoende capaciteit, dus laten we daar vooral gebruik van maken. Natuurlijk besef ik dat niet elk type goederen hiervoor in aanmerking komt, maar het zou nadelig zijn voor Nederland als het aandeel van de binnenvaart zou teruglopen als gevolg van containercongestie in de Rotterdamse haven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Minister Schultz: ‘Teleurstellend als bedrijven naar de weg gaan’ | Schuttevaer.nl

Minister Schultz: ‘Teleurstellend als bedrijven naar de weg gaan’

Demissionair minister Schulz van Infrastructuur en Milieu vindt het vanuit maatschappelijk oogpunt teleurstellend als bedrijven overwegen over de weg te gaan vervoeren vanwege vertragingen bij de afhandeling van de containerbinnenvaart in Rotterdam. Schultz antwoordt dat op vragen van Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA).

Volgens verladersorganisatie Evofenedex  overweegt 70% van de binnenvaartverladers hun goederen weer met een truck te laten vervoeren. De minister vindt dat de bedrijven zelf moeten bepalen hoe zij hun goederen vervoeren, maar ze wijst wel op het maatschappij belang om dat juist meer per schip te doen. ‘Enerzijds doen we dat vanuit het perspectief van duurzaamheid, anderzijds om de druk op het gebruik van de weg te verminderen. Op de vaarwegen is nog voldoende capaciteit, dus laten we daar vooral gebruik van maken. Natuurlijk besef ik dat niet elk type goederen hiervoor in aanmerking komt, maar het zou nadelig zijn voor Nederland als het aandeel van de binnenvaart zou teruglopen als gevolg van containercongestie in de Rotterdamse haven.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer