Draaischijf Port of Zwolle rekent op stevige groei

Kampen, Meppel, Zwolle, twee provincies en het regionale bedrijfsleven werken sinds eind 2015 samen als Port of Zwolle. Dat havenbedrijf bundelt de krachten van de havens en logistiek en vormt zo een draaischijf van goederenstromen in de regio. Dat moet het vestigingsklimaat voor bedrijven, industrie en logistieke sector verder verbeteren.

Draaischijf Port of Zwolle rekent op stevige groei

Overijsselse samenwerking komt tot wasdom

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Draaischijf Port of Zwolle rekent op stevige groei | Schuttevaer.nl

Draaischijf Port of Zwolle rekent op stevige groei

Kampen, Meppel, Zwolle, twee provincies en het regionale bedrijfsleven werken sinds eind 2015 samen als Port of Zwolle. Dat havenbedrijf bundelt de krachten van de havens en logistiek en vormt zo een draaischijf van goederenstromen in de regio. Dat moet het vestigingsklimaat voor bedrijven, industrie en logistieke sector verder verbeteren.

Draaischijf Port of Zwolle rekent op stevige groei
  • Overijsselse samenwerking komt tot wasdom

  • Met shortsea-verbinding is haven nog aantrekkelijker’ 

Door Erik Driessen
Managing director Jeroen van den Ende verwacht dan ook een ‘stevige groei’. ‘
‘Havens synchroniseren naar zelfde structuur en tarieven’ Van den Ende zit in een stoel op de eerste verdieping van hotel Van der Valk in Zwolle. Hij kijkt uit over een van de grootste industrieterreinen van Port of Zwolle én verkeersader A28. Toevallig was de snelweg het onderwerp tijdens een overleg dat hij net heeft afgerond.
‘We moeten anticiperen op de toekomst: de groei in deze regio gaat zo hard dat nu al maatregelen nodig zijn die moeten voorkomen dat de A28 dichtslibt’, vat hij de conclusie van het overleg samen. De regio Zwolle-Meppel-Kampen ligt strategisch op de route naar het Europese achterland. Zeker nu het Duitse wegennetwerk is aangepast en nog beter aansluit op de A28. Bovendien is de passage bij Zwolle de afgelopen jaren al verbreed.
‘Maar op de lange termijn is dat niet genoeg. Tussen Amersfoort en Utrecht ligt nog altijd een bottleneck en ook elders zie je de drukte toenemen. Verbetering van de A28 staat hoog op onze agenda.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer