Opwaardering Mittelweser gaat extra lading opleveren

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft 120 miljoen euro toegezegd voor opwaardering van de Mittelweser tussen Minden en Bremen. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om bochtafsnijdingen. Hierdoor wordt dit deel van de rivier beter geschikt voor 110-meterschepen en kan het eenrichtingsverkeer fors worden teruggedrongen.

Jade Weser Port droomt al van binnenvaartverbinding

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Opwaardering Mittelweser gaat extra lading opleveren | Schuttevaer.nl

Opwaardering Mittelweser gaat extra lading opleveren

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft 120 miljoen euro toegezegd voor opwaardering van de Mittelweser tussen Minden en Bremen. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om bochtafsnijdingen. Hierdoor wordt dit deel van de rivier beter geschikt voor 110-meterschepen en kan het eenrichtingsverkeer fors worden teruggedrongen.

  • Jade Weser Port droomt al van binnenvaartverbinding

  • In 2022 geschikt voor 110-meterschepen

Door Willem de Niet
Nog afgelopen voorjaar hield het ministerie vast aan het idee dat de opwaardering, bezien op langere termijn, niet nodig was. Een prognose van de scheepsbewegingen in 2030 zou hebben uitgewezen hebben dat door de ‘Energiewende’ minder olie en kolen zouden worden vervoerd, waardoor de behoefte aan grotere schepen zou verminderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer