Vervoer over water vraagt om spoortunnel Zutphen

De binnenvaart ziet een tunnel onder de IJssel bij Zutphen als beste optie ter vervanging van de verouderde en te lage spoor- en verkeersbrug over de rivier. Het zou recht doen aan de miljoenen die zijn en nog worden geïnvesteerd in vervoer over water van en naar Twente.

Vervoer over water vraagt om spoortunnel Zutphen

Huidige verouderde brug remt vervoer over water

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vervoer over water vraagt om spoortunnel Zutphen | Schuttevaer.nl

Vervoer over water vraagt om spoortunnel Zutphen

De binnenvaart ziet een tunnel onder de IJssel bij Zutphen als beste optie ter vervanging van de verouderde en te lage spoor- en verkeersbrug over de rivier. Het zou recht doen aan de miljoenen die zijn en nog worden geïnvesteerd in vervoer over water van en naar Twente.

Vervoer over water vraagt om spoortunnel Zutphen
  • Huidige verouderde brug remt vervoer over water

  • ‘Brug verhogen lijkt niet mogelijk’

Door Marja de Vet
Volgens containerterminal Combi Terminal Twente (CTT) in Hengelo is de brug een bottleneck voor de scheepvaart van en naar Twente en dringend aan vervanging toe. Hoewel de brug kan worden geopend, voldoet hij volgens woordvoerder Anne Ruth Scheijgrond slecht. ‘Het is een oude brug die qua hoogte achterhaald is. Bij hoog water zijn er wachttijden bij het hefgedeelte, waar alleen op bloktijden wordt gedraaid. Bij laag water is de doorvaartbreedte van het beweegbare deel beperkt, vanwege de onder water verdikkende pijlers. Met steeds meer extreme waterstanden en steeds meer grote schepen worden de problemen alleen maar groter.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer