Hanjin moet Antwerpse containers vrijgeven

Hanjin Shipping moet de containers die geblokkeerd staan in de Antwerpse haven binnen 48 uur vrijgeven. Dat is de uitspraak in een kort geding dat zo’n 25 expediteurs verenigd in de VEA (Vereniging Expediteurs Antwerpen) hadden aangespannen.

De Antwerpse Rechtbank van Koophandel heeft in het vonnis een dwangsom van 1500 euro per dag gezet op het eventueel niet uitleveren door Hanjin, met een maximum van 45-duizend euro per container. De expediteurs hebben ook een verplichting opgelegd gekregen: zij moeten bij het ophalen van een container een borgbrief tekenen waarin ze beloven de container binnen vijf werkdagen terug te brengen.
Directeur Olivier Schoenmaeckers van de VEA zegt in een reactie het te betreuren dat de uitspraak zo lang op zich heeft laten wachten. De rechter in Antwerpen had tien weken nodig om tot een oordeel te komen. In die tijd hebben gedupeerde expediteurs noodgedwongen een groot deel van de geblokkeerde containers al bij de terminal afgehaald tegen betaling van de kosten. Die liepen in een enkel geval op tot 1500 Euro per container. Van de naar schatting twee- tot driehonderd containers die vastzaten gaat het nu nog om een handjevol. ‘Maximaal twintig,’ schat Schoenmaeckers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hanjin moet Antwerpse containers vrijgeven | Schuttevaer.nl

Hanjin moet Antwerpse containers vrijgeven

Hanjin Shipping moet de containers die geblokkeerd staan in de Antwerpse haven binnen 48 uur vrijgeven. Dat is de uitspraak in een kort geding dat zo’n 25 expediteurs verenigd in de VEA (Vereniging Expediteurs Antwerpen) hadden aangespannen.

De Antwerpse Rechtbank van Koophandel heeft in het vonnis een dwangsom van 1500 euro per dag gezet op het eventueel niet uitleveren door Hanjin, met een maximum van 45-duizend euro per container. De expediteurs hebben ook een verplichting opgelegd gekregen: zij moeten bij het ophalen van een container een borgbrief tekenen waarin ze beloven de container binnen vijf werkdagen terug te brengen.
Directeur Olivier Schoenmaeckers van de VEA zegt in een reactie het te betreuren dat de uitspraak zo lang op zich heeft laten wachten. De rechter in Antwerpen had tien weken nodig om tot een oordeel te komen. In die tijd hebben gedupeerde expediteurs noodgedwongen een groot deel van de geblokkeerde containers al bij de terminal afgehaald tegen betaling van de kosten. Die liepen in een enkel geval op tot 1500 Euro per container. Van de naar schatting twee- tot driehonderd containers die vastzaten gaat het nu nog om een handjevol. ‘Maximaal twintig,’ schat Schoenmaeckers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer