RWS pakt veiligheid kruising De Kil aan

Scheiding van recreatievaart en beroepsvaart op de kruising Hollandsch Diep met Dordtsche Kil is één van de maatregelen die Rijkswaterstaat overweegt ter verbetering van de veiligheid. Met de maatregelen is het veiligheidsniveau zo goed als walradardekking, volgens de uitvoeringsagenda 2016-2020.

De uitvoeringsagenda is in overleg met gemeenten Moerdijk, Cromstrijen en Strijen, de veiligheidsregio’s Zuid-Holland, Zuid en Midden- en West-Brabant, het havenschap Moerdijk en het Loodswezen samengesteld. Uitvoering van de voorgestelde maatregelen zorgt voor meer veiligheid op het splitsingspunt en vermindert het risico op aanvaringen. Rijkswaterstaat verwacht op deze wijze het veiligheidsniveau op het splitsingspunt net zo goed te kunnen borgen als met walradardekking. Desondanks blijft in overleg met de betrokken partijen de reservering voor realisatie van walradardekking vooralsnog gehandhaafd.

Maatregelen

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • Verbeteren marifoondekking. Hiermee kan vanuit de Verkeerscentrale Dordrecht worden gecommuniceerd met schepen op de vaarwegkruising.
  • Dynamische apps voor recreatievaart. Met apps kan het verkeersbeeld voor de recreatievaart verbeteren. De voorbereidingen voor de productie van dynamische apps zijn in volle gang.
  • Hoogwaardige informatie wordt gekoppeld aan de elektronische kaart. Zo krijgt de schipper meer inzicht in hoe hij kan varen. Onderzoek naar instellen maximum snelheid. Met het instellen van een maximum snelheid wordt de kans op gevaarlijke situaties verkleind. Ook de effecten van incidenten zullen doorgaans kleiner zijn.
  • Onderzoek naar verplicht stellen gebruik nevengeulen en stimuleren veilig varen recreatievaart. Hiermee wordt de recreatievaart gescheiden van de beroepsvaart.
  • Verstrekking trajectgerichte info Volkeraksluizen – Dordrecht
  • Intensiveren toezicht en handhaving
  • Monitoren veiligheid

Daarnaast is per 1 januari 2016 het gebruik van het automatisch identificatiesysteem (AIS) verplicht gesteld voor alle schepen langer dan 20 m. Met AIS zenden schepen een bericht uit waarin hun positie, koers en snelheid en identificatie zit. Door deze verplichtstelling is implementatie van maatregelen als ‘trajectgerichte informatie’ realiseerbaar, zegt Rijkswaterstaat. ‘Dit houdt in dat de scheepvaart proactief wordt geïnformeerd over de situatie op het traject Volkeraksluizen – Dordrecht. Zo kunnen schippers eerder anticiperen op gevaarlijke situaties en ongewenste ontmoetingen voorkomen.’ (DvdM)

 

RWS pakt veiligheid kruising De Kil aan | Schuttevaer.nl

RWS pakt veiligheid kruising De Kil aan

Scheiding van recreatievaart en beroepsvaart op de kruising Hollandsch Diep met Dordtsche Kil is één van de maatregelen die Rijkswaterstaat overweegt ter verbetering van de veiligheid. Met de maatregelen is het veiligheidsniveau zo goed als walradardekking, volgens de uitvoeringsagenda 2016-2020.

De uitvoeringsagenda is in overleg met gemeenten Moerdijk, Cromstrijen en Strijen, de veiligheidsregio’s Zuid-Holland, Zuid en Midden- en West-Brabant, het havenschap Moerdijk en het Loodswezen samengesteld. Uitvoering van de voorgestelde maatregelen zorgt voor meer veiligheid op het splitsingspunt en vermindert het risico op aanvaringen. Rijkswaterstaat verwacht op deze wijze het veiligheidsniveau op het splitsingspunt net zo goed te kunnen borgen als met walradardekking. Desondanks blijft in overleg met de betrokken partijen de reservering voor realisatie van walradardekking vooralsnog gehandhaafd.

Maatregelen

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • Verbeteren marifoondekking. Hiermee kan vanuit de Verkeerscentrale Dordrecht worden gecommuniceerd met schepen op de vaarwegkruising.
  • Dynamische apps voor recreatievaart. Met apps kan het verkeersbeeld voor de recreatievaart verbeteren. De voorbereidingen voor de productie van dynamische apps zijn in volle gang.
  • Hoogwaardige informatie wordt gekoppeld aan de elektronische kaart. Zo krijgt de schipper meer inzicht in hoe hij kan varen. Onderzoek naar instellen maximum snelheid. Met het instellen van een maximum snelheid wordt de kans op gevaarlijke situaties verkleind. Ook de effecten van incidenten zullen doorgaans kleiner zijn.
  • Onderzoek naar verplicht stellen gebruik nevengeulen en stimuleren veilig varen recreatievaart. Hiermee wordt de recreatievaart gescheiden van de beroepsvaart.
  • Verstrekking trajectgerichte info Volkeraksluizen – Dordrecht
  • Intensiveren toezicht en handhaving
  • Monitoren veiligheid

Daarnaast is per 1 januari 2016 het gebruik van het automatisch identificatiesysteem (AIS) verplicht gesteld voor alle schepen langer dan 20 m. Met AIS zenden schepen een bericht uit waarin hun positie, koers en snelheid en identificatie zit. Door deze verplichtstelling is implementatie van maatregelen als ‘trajectgerichte informatie’ realiseerbaar, zegt Rijkswaterstaat. ‘Dit houdt in dat de scheepvaart proactief wordt geïnformeerd over de situatie op het traject Volkeraksluizen – Dordrecht. Zo kunnen schippers eerder anticiperen op gevaarlijke situaties en ongewenste ontmoetingen voorkomen.’ (DvdM)