-
Huidige estuaire vaart moeilijk rendabel te maken
-
‘We moeten naar realistische bemannings- en uitrustingseisen’
Door Erik van Huizen
Nu moeten binnenvaartschepen voor deze estuaire vaart nog aan strenge eisen voldoen. De estuaire vloot bestaat momenteel uit 12 speciaal hiervoor versterkte schepen, onder meer voor containers, vloeibare bulk, roro en zware-lading. Aanpassing van het Koninklijk Besluit waarin de regels zijn vastgelegd, zou volgens het havenbestuur van Zeebrugge de estuaire vaart groeiperspectief bieden. Volgens havendirecteur Joachim Coens zijn zowel de bemannings- als de uitrustingseisen vanuit economisch oogpunt te streng. ‘De combinatie van deze nautische en technische eisen heeft financiële gevolgen, waardoor het moeilijk is de estuaire vaart te bevorderen. We moeten naar realistische eisen. De scheepseisen zouden in die mate moeten aangepast dat bepaalde grote schepen die nu al in de binnenvaart varen, het traject zonder aanpassingen mogen bevaren. Onze visie is dus, dat in de toekomst een substantieel deel van de bestaande binnenvaartvloot op het estuair traject mag varen, zonder dat dit investeringen in technische aanpassingen noodzakelijk maakt.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?